optymalne obroty

Krzysztof Słomski

Salon Genewa 2014 | Audi TT quattro sport concept | Ekstremalna "TT-ka"

Salon Genewa 2014 | Audi TT quattro sport concept | Ekstremalna "TT-ka"

Na genewskim salonie samochodowym Audi zaprezentowało obok standardowej, seryjnej wersji nowej generacji modelu TT, również jego koncepcyjną, sportową odmianę o mocy 420 KM

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort | Test | Indywidualista

Myślimy - samochód rodzinny, widzimy - duże kombi lub jeszcze większego SUV-a, który pomieści naszą partnerkę lub partnera, dzieci i należące do nich rzeczy. Jest jednak samochód, który stanowi alternatywę dla obu wyżej wymienionych typów aut

Skoda Superb Combi 2.0 TDI | Test | Nowy wizerunek, stare zalety

Skoda Suberb to samochód tak samo lubiany jak i lekceważony przez klientów. Osobiście znam wiele osób, które zdecydowały się na jego zakup i takich, którzy poszukując samochodu tej klasy nawet nie wybrały się do salonu, żeby poznać Superba. Zdanie jednych i drugich było mi obce aż do teraz

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD Elegance | Test długodystansowy cz. II | Oszczędnie i daleko

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD Elegance | Test długodystansowy cz. II | Oszczędnie i daleko

. Posiadanie oszczędnego auta cieszy. Sprawdź ceny używanego S-Crossa Silnik w połączeniu z maualną, sześciobiegową skrzynią tworzy zgrany duet. Gdybyśmy mieli coś zmienić, to przy niskich obrotach jednostce przydałoby się nieco więcej wigoru. Póki co turbodiesel pokazuje się ze swojej najlepszej strony. Jest

Zmienne fazy rozrządu - w zmienności siła

Zmienne fazy rozrządu - w zmienności siła

zaworów, skok zaworów) można mówić tylko w pewnym, i to niezbyt szerokim zakresie obrotów. Poniżej i powyżej tego zakresu parametry rozrządu nie są optymalne i silnik nie pracuje efektywnie. Samochody, które niebawem wjadą do polskich samochodów Jeśli w ten skostniały układ wprowadzimy element, który

Skoda Fabia x2 | Test | Pogromcy stereotypów

Skoda Fabia x2 | Test | Pogromcy stereotypów

mechanicznych i chrapliwy dźwięk wysokoobrotowej jednostki, która zespół mechaników zbudował od podstaw. Silnik 1.6 kręci się do niebagatelnych 9650 obr./min. Przy optymalnych obrotach osiąga maksymalnie 223 KM i 190 Nm momentu obrotowego. To prawie 140 KM z jednego litra pojemności. Fantastyczny wynik, jak na

Seat Leon Cupra | Pierwsza jazda | Istota hot-hatcha

Seat Leon Cupra | Pierwsza jazda | Istota hot-hatcha

oznaczony symbolem flagi - taki sam znajdziemy na grillu i tylnej klapie. To co można zauważyć od razu, to stosunkowo duża doza komfortu. Na równych drogach można śmiało używać "torowego" trybu bez żadnych kompromisów. Druga cecha to utrzymywanie wysokich obrotów silnika. Skrzynia DSG nawet przy

500 km - obiad gratis

500 km - obiad gratis

przerzutkę, musisz przyłożyć więcej siły w pedałowanie. Podobnie jest z silnikiem.Jak radzą specjaliści Szkoły Jazdy Renault, najlepiej zmieniać biegi, nie jak głoszą obiegowe opinie - przy najniższych możliwych obrotach, a przy około ok. 2000 obr./min. I to w przypadku silników wysokoprężnych. Dla silników

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

, bowiem ich bieżnik nie przylega w optymalny sposób do jezdni (występuje też przyśpieszone zużycie). Pompowanie ogumienia ponad miarę przynosi tylko pozorne oszczędności. Również w tym przypadku bieżnik nie przylega optymalnie do nawierzchni, gdy jest ślisko, jedzie się jak na łyżwach. To zagrożenie

Mitsubishi Colt | Długi dystans - ile pali?

Mitsubishi Colt | Długi dystans - ile pali?

Wszystko o autach - PARKING.MOTO.PLPod maską pracuje czterocylindrowy benzyniak 1.3 l o mocy 95 KM - to więcej niż optymalny motor dla miejskiego samochodu. Tym bardziej, że Coltowi nie doskwiera otyłość, bo z podstawowym wyposażeniem waży 970 kg. Niewielkie Mitsubishi rozpędza się do setki w 11,1

MultiAir - nowy system Fiata

MultiAir - nowy system Fiata

otwarcia zaworów ssących mogą być sterowane w celu zapewnienia optymalnych wartości spalania. Mówiąc wprost w zależności od obciążenia silnika i warunków pracy układ albo zapewnia maksymalne możliwe wartości mocy i momentu obrotowego, albo obniża spalanie i optymalizując jego proces jednocześnie prowadzi

Następny Jaguar XJ będzie hybrydą

Następny Jaguar XJ będzie hybrydą

spalinowy, pracujący na optymalnych dla zużycia paliwa obrotach. Oprócz tego, braki w akumulatorach będzie można uzupełnić podłączając samochód do gniazdka elektrycznego. Pełne ładowanie ma starczyć na przejechanie 48 km, używając tylko silnika elektrycznego. Żeby po tym dystansie samochód nie stanął

Elektryczny Rolls-Royce?

Elektryczny Rolls-Royce?

podróżowania. Koniec z hałasem i drganiami, które wywołuje praca silnika spalinowego. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego maksymalny moment byłby dostępny od niskich obrotów. Największy problem to zasięg i masa Phantoma, chociaż zastąpienie paliwożernego silnika V12 bateriami litowo-jonowymi pomogłoby

Lexus na ósemkę

miały mniej biegów niż przekładnie manualne, np. 3 czy 4, odeszły już w niepamięć. Silniki z którymi mają współpracować współczesne skrzynie biegów mają inną charakterystykę. Maksymalny moment obrotowy osiągają w średnim lub wysokim zakresie obrotów, przez co optymalny zakres prędkości obrotowej

Skoda Fabia RS | Długi dystans 19 tys. km

Skoda Fabia RS | Długi dystans 19 tys. km

obrotów, omijamy wzniesienia lub zjazdy. Przyspieszamy co 10 kilometrów, finalnie osiągając 240 km/h. Jakie uzyskaliśmy wyniki?Optymalna prędkość dla Skody Fabii RS naszym zdaniem to 160-170 kilometrów na godzinę. Spalanie oscyluje wtedy w okolicy 10 litrów na setkę. Oszczędnym proponujemy trzymać się

T3 i T4 - nowe silniki w Volvo

T3 i T4 - nowe silniki w Volvo

ułatwiającym uzyskanie optymalnych warunków spalania jest podwójny system zmiennych faz rozrządu, dla zaworów dolotowych i wylotowych.Volvo przygotowało dwie wersje mocy tego silnika. Pierwsza (T3) osiąga 150 KM mocy i 240 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza wersja (T4) jest o 30 koni mocniejsza i została

Seat Leon - test | Pierwsza jazda

Seat Leon - test | Pierwsza jazda

oszczędność. System start-stop dbał o to, by podczas postoju na skrzyżowaniach szanować planetę, a sześciobiegowa skrzynia pozwalała dobrać optymalnie niskie obroty. Efekt? Średnie zużycie paliwa podczas jazdy w trybie mieszanym to zaledwie 5 l/100 km. To o 0,2 litra mniej, niż podaje producent. Kolejne miłe

Nowy Nissan Qashqai | Prezentacja modelu

Nowy Nissan Qashqai | Prezentacja modelu

DIG-T 163 KM (od lata 2014) - najmocniejszym silnikiem benzynowym będzie 1,6 DIG-T, również turbodoładowany. 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego ma zapewniać imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach. 1.5 dCi 110 KM - szósta

Co oferuje rynek w segmencie C?

Co oferuje rynek w segmencie C?

patrzymy zupełnie inaczej. Podstawowa wersja LS z silnikiem 1.6 (117 KM) kosztuje niecałe 40 tys. zł. W tej cenie dostaniemy tylko samochody segmentu B... oraz Cruze'a. Polecamy: Optymalnym wyborem jest wersja LT (środkowa) oferująca już sensowny poziom wyposażenia. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to

Rozrząd - po co jest i jak o niego dbać | Poradnik

Rozrząd - po co jest i jak o niego dbać | Poradnik

napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną w stosunku do rozwiązań standardowych, które zostały zaprojektowane optymalnie dla uśrednionej wartości prędkości obrotowej i obciążenia silnika - wyjaśnia Robert Puchała z Motoricus S.A.Możliwość obrotu wałka rozrządu względem koła napędzającego ten wałek

Automat fajna sprawa, tylko jaki wybrać? | Poradnik

Automat fajna sprawa, tylko jaki wybrać? | Poradnik

nagle taki pęd ku mnożeniu przełożeń? Powodem jest ekologia. Im więcej biegów mamy do wyboru, tym łatwiej dobrać optymalne obroty silnika do aktualnej prędkości. Automatyczna skrzynia biegów | Jak jeździć automatem? Współczesne skrzynie automatyczne sterowane są za pomocą elektroniki. Dlatego zmiana

Silnik | Czy docierać nowy silnik?

Silnik | Czy docierać nowy silnik?

średniego zakresu obrotów (benzyna do ok. 3,5 tys. obr./min, diesel do 2,5 tys. obr./min).Za niskie obroty też są szkodliwe, szczególnie w połączeniu z dużym otwarciem przepustnicy. Jeśli wybieramy się w dłuższą trasę powinniśmy zaplanować przerwy na kawę, by dać silnikowi czas na oddech. W nowym

Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?

Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?

Współcześnie stosowane rozwiązania w zakresie produkcji silników umożliwiają wykorzystanie ich maksymalnej mocy przy zużyciu optymalnej ilości paliwa. Jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silnika jest zamontowanie turbosprężarki. Ten coraz powszechniejszy mechanizm jest bardzo wydajny, ale wymaga

Mercedes Vito/Viano 2.2 CDI Blue Efficiency - test | Za kierownicą

turbodieslem, który spełnia wymagania niezwykle ostrej normy czystości spalin Euro 5. W jego wnętrzu odnajdziemy pompę oleju z napędem, który dostosowuje obroty pompy do aktualnego zapotrzebowania układu smarowania. Ograniczono w ten sposób straty mechaniczne. W osprzęcie zadbano o regulowaną pompę paliwa

Samochody Roku według Playboya

cztery koła, który sam wybierze optymalny tryb. Zaśnieżone dukty, gorący asfalt, wymagające górskie drogi? Auto samo zatroszczy się, by potencjał silnika został przeniesiony na koła w sposób najbardziej efektywny. Do tego bardziej przestronne i bardziej stylowe wnętrze oraz świetny ośmiobiegowy automat

Honda Civic Sedan 1.8 Executive - test | Pierwsza jazda

sobie z mierzącym ponad 4,5 m samochodem, choć lubi to robić raczej na wyższych obrotach. Wówczas jest najsprawniejszy. Elastyczność nie jest jego najmocniejszą stroną. W warunkach miejskich potrzebuje ok. 9 l benzyny na 100 km. Na trasie spalanie spada do ok. 7 l/100 km.Mówiąc o zużyciu paliwa trzeba

Cicha jazda o kropelce

Talarczyk - instruktor bezpiecznej jazdy Szkoły Auto, w tym Eco Drivingu. Pomimo że do konsekwentnie robiłem wszystko, co uważałem za stosowne w tej sytuacji, czyli hamowanie biegami, utrzymywanie niskich obrotów i stałej prędkości -werdykt był jednoznaczny. - Po szkoleniu, na tej samej trasie, tym samym

Kia Venga 1.4 - test | Za kierownicą

, to całość jest solidnie zmontowana i niewiele odstaje od poziomu reprezentowanego przez konkurencję.Bez względu na to, czy Venga posłuży w domu, czy połączy prywatne obowiązki ze służbowymi, 1,4-litrowy benzyniak wydaje się optymalnym źródłem do jej napędu. Jak radzi sobie 90 koni w starciu z

Renault Scenic 1.4 tCe - test | Za kierownicą

pojemność). A jak jest naprawdę? 130-konny silnik to optymalne źródło napędu dla tych, którzy nie lubią diesli. 190 Nm maksymalnego momentu osiąga już przy 2250 obr./min i skutecznie rozpędza Scenica od niskich obrotów, a do tego ma miłe dla ucha brzmienie. Połączono go z precyzyjną, miękko pracującą

Audi Q5 - Emocje czy rozsądek

. Nie tylko dlatego, że 2.0TSI ma 211 koni (2.0 TDI - 170 KM). Ma też - uwaga - lepszą elastyczność. Co prawda jej maksymalna wartość jest identyczna (350 Nm), ale można się nią cieszyć wcześniej (bo już od 1500 obrotów) i dłużej (aż do 4200 obrotów). Dla porównania zakres optymalnych obrotów w

Opel Astra OPC - test | Pierwsza jazda

też dodać, że maksymalny moment dostępny jest w przedziale od 2500 do 4500 obrotów na minutę. Dynamiczna jazda nie wymaga więc częstego wachlowania biegami. To dobrze, bo choć kolejne przełożenia (a jest ich sześć) wskakują bez większych protestów, sam skok dźwigni mógłby być nieco krótszy. Jak na

Ford Focus ECOnetic - Pierwsza jazda

. Po pewnym czasie na ambicje nie wjeżdżały nam nawet wyprzedające nas ciężarówki. Jak się okazało optymalna prędkość, przy której najszybciej zbiera się kwiatki na autostradzie to 100-110 km/h.Przed nami góry. Tu bardzo ważne jest planowanie. Trzeba z równą delikatnością wciskać pedał gazu co hamulca

Toyota Prius III - test | Za kierownicą

wydajność moim zdaniem jest optymalna tylko wtedy, gdy mamy informacje za ile ruszymy i na ile stajemy. W korku zazwyczaj tego nie wiemy. W Priusie kierowca nie musi się nad tym zastanawiać, po prostu jedzie, a układ hybrydowy dba o niskie spalanie.Normal - bez 'eco'Jak dowiedzieliśmy się w Toyocie, tryb EV

Mazda CX-5 - test | Pierwsza jazda | Przełomowy model

warunkach tak intensywne sprężanie mieszanki powoduje spalanie stukowe, ale Mazda poradziła sobie z tym za pomocą kilku sztuczek. Jedną z nich jest specjalnie ukształtowane denko tłoka, kolejną optymalnie ukształtowany kolektor wydechowy oznaczony jako 4-2-1. Myślicie pewnie, że CX-5 musi być karmiony 98-ką

Infiniti FX 30d S - test | Pierwsza jazda

choć to diesel, kultury mógłby się od niego uczyć niejeden benzyniak. Nawet na zimnym silniku nie ma mowy o niepożądanych wibracjach, a w górne zakresy obrotów silnik wkręca się przy akompaniamencie przyjemnego dla ucha sześciocylindrowego bulgotu.Nieważne, którą wersję FX-a wybierzemy, auto oferowane

Nissan Qashqai - Oryginał

tył). Nawet bezstopniowa skrzynia biegów CVT nie daje się we znaki. Ułatwia przyspieszanie i podjazdy pod górę (silnik zawsze pracuje z optymalną wydajnością), ale nie denerwuje jednostajnie wyjącym (bo utrzymywanym na stałych obrotach) silnikiem, bo ten jest po prostu cichy. A jeśli kierowca chce się

10 sposobów na oszczędną jazdę

powinniśmy zaraz po uruchomieniu silnika. Każda sekunda bezruchu to strata paliwa. Nie ma też potrzeby grzania silnika na postoju, bo jego temperatura szybciej dojdzie do optymalnej w trakcie jazdy.5. Jak najszybciej na dwójkęPierwszy bieg warto zmienić zaraz po tym, jak samochód zacznie się toczyć

Ford Focus II (2004-2010) - opinie Moto.pl

. Zdarzają się dość często, ale są łatwe do usunięcia i niedrogie.Co wybrać ?Podstawowe silniki benzynowe z powodzeniem zaspakajają potrzeby przeciętnych kierowców. Najoszczędniejszy 1.4 jest szczególnie przyjazny dla portfela, ale trochę za słaby. Optymalny wybór to silnik 1.6 w wersjach o mocy 100 lub 115

Alfa Romeo 159 - Test | Kawał dobrej roboty

się w naszym garażu.Do tej pory mieliśmy wybór pomiędzy dieslami o pojemności 1.9 l i 2.4 l. A teraz w ofercie jest nowy silnik 2.0 JTDM o mocy 170 KM. Już po kilkunastu kilometrach jazdy okazało się, że to optymalny silnik do 159-ki. Jest lżejszy od pięciocylindrowego 2.4, a mocy i momentu obrotowego

Nowa Lancia Ypsilon - wszystko, co chcielibyście o niej wiedzieć

spalin i ograniczenia strat roboczych. Zwiększony moment występuje już w dolnym zakresie obrotów (102 Nm przy 3000 obr/min) a maksymalna moc ? w zakresie górnym (69 KM przy 5500 obr/min). Silnik ten wykazuje więc najlepszą w swej kategorii elastyczność w stosunku do zapotrzebowania na paliwo.Silnik 0.9

BMW 330d - test | Powrót syna marnotrawnego

wysiłku, jakby nie istniał opór powietrza. Silnik pracuje przy tym cicho, a wibracje ograniczono na tyle, że nawet zdeklarowani przeciwnicy diesli nie powinni narzekać. Moc czuć w szerokim zakresie obrotów, już od 1000 do 5400, co jest godne podkreślenia w przypadku diesla. Mam wrażenie, że 330d jeździ

Volvo S80 D5 XWD - test | Za kierownicą

poruszać się w optymalnym zakresie obrotów. A propos skrzyni. Pracuje bez zarzutu. Reakcją na mocniejsze dodanie gazu jest szybka redukcja, przez co jej ręczny tryb jest bardziej miłym dodatkiem, niż praktycznym udogodnieniem.Wersja XWD dostępna jest wyłącznie z automatem. Jeśli ktoś zdecyduje się na

Mitsubishi Lancer Evo X

technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w całym zakresie prędkości

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI - test | Pierwsza jazda

momentu rozwijane w przedziale od 1,5 do 4 tys. obrotów gwarantuje równomierne przyspieszenie i przyzwoitą elastyczność. Wtóruje mu precyzyjna 6-biegowa skrzynia. Nawet jeśli do deklaracji producenta w zużyciu paliwa dodać litr (5,3 l na trasie i 8,3 l w mieście), to właśnie ta wersja wydaje się optymalna

Subaru Legacy i Outback - pierwsze wrażenia

optymalnych (czyt. wysokich) obrotach silnik robi dużo więcej hałasu niż byśmy oczekiwali. Sytuacji nie poprawia możliwość zmiany "wirtualnych" biegów za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Kiedy w 2008 r. Subaru zdecydowało się wprowadzić boxera w wersji wysokoprężnej, część miłośników

Kia Sportage - test | Pierwsza jazda

do setki i 180 km/h to optymalne osiągi dla samochodu tej klasy. Poza osiągami również do kultury pracy silnika trudno mieć zastrzeżenia.. Jest cichy, nie wibruje i rozpędza auto już od niskich obrotów. Jeśli mimo to ktoś nie akceptuje diesla, te same osiągi zaoferuje 163-konny benzyniak. Ale z

Mitsubishi Space Star (1999-2005) - opinie Moto.pl

albo zamontowania boksu dachowego. Trzeba zatem pamiętać o ograniczonej przestrzeni i ładowności. W innych przypadkach Space Starem jeździ się wygodnie i przyjemnie, nawet w podstawowej wersji silnikowej osiągi są zadowalające. Optymalny jest jednak bardziej elastyczny silnik 1.6 16V, który nie tęskni

Renault Grand Scenic - pierwsza jazda

zabiera się do pracy od niskich obrotów, jest cichy i stosunkowo oszczędny. Średnio spala ok. 9,5 litra na setkę. To o ok. dwa litry więcej niż 130-konny diesel o pojemności 1.9 litra. Wyżej opisane silniki to optymalne propozycje do Scenica. Ale w ofercie są jeszcze inne benzyniaki (1.6 110 KM, 2.0 140

Król golasów: Suzuki B-King

idącym z kierownicy, druga otwierana jest silnikiem krokowym sterowanym przez mikroprocesor w zależności od obrotów silnika, położenia pierwszej przepustnicy i numeru włączonego biegu. Pozwala to osiągnąć optymalną prędkość przepływu mieszanki w kanałach ssących, a tym samym niemal idealnie linearną

Opel Antara 2.0 CDTi - test | Za kierownicą

Jakiś czas testowaliśmy Renault Lagunę GT z silnikiem diesla i manualną skrzynią biegów. Niestety przy dynamicznej jeździe prawa dłoń nie mogła oderwać się od drążka zmiany biegów. Silnik wybciej wchodził na wyższe obroty, niż zmiana przełożeń w skrzyni, co znacznie odbierało przyjemność

Volkswagen Tiguan - wszechstronny VW

koła). Prócz tego w dieslu system ogranicza obroty do 2800/min, a w wersji benzynowej 1,4 TSI podtrzymuje aktywność mechanicznego kompresora, dzięki czemu zwiększa się moment obrotowy przy najniższych obrotach.Przeniesienie napędu również jest mocną stroną Tiguana. Ktoś może zarzucić, że 4Motion to

Jadowita Yamaha WR (250F/450F)

to poprawa elastyczności silnika i jego osiągów w średnim zakresie obrotów, obniżenie środka ciężkości motocykla zwiększające jego poręczność oraz zapewnienie maksymalnego komfortu dla jeźdźca. Komfortowa wyczynówka? Zawodnicy to tylko niewielki procent użytkowników terenowych motocykli. Głównymi

50 lat Lamborghini - kompletna historia firmy

Tak, tak wiemy... 41 slajdów, to na pewno się wam nie podoba. Długo zastanawialiśmy się jak pokazać historię tej wyjątkowej marki. Żeby niczego nie pominąć i opisać każdy model wydało się nam to optymalnym rozwiązaniem. Oto kompendium wiedzy o Lamborghini jakiego nigdzie nie znajdziecie.Obrazek

Skoda Yeti - test | Pierwsza jazda

obrotach, co szczególnie w górach bardzo się przydaje. Samochód pokonuje kolejne wzniesienia z dużą łatwością. Przy tym apetyt na paliwo wcale jest taki duży. Przy jeździe w górach komputer rzadko wyświetlał ponad 11 litrów na setkę. A przecież Yeti z silnikiem 1.8 TSI dobija do setki w 8,4 sekundy i

Audi A3 Cabrio vs. BMW 1 Cabrio - test porównawczy

motor 1.8 TFSI. Podejrzewam, że to optymalny silnik dla najnowszego Audi. I faktycznie. 250 Nm dostępnych już od 1500 obrotów żwawo rozpędzają auto w zamian zadowalając się 10 litrami paliwa. Jeśli ktoś nie liczy się z wydatkami, oczywiście może zdecydować się 2.0 TFSI -wrażenia podobne, tylko mocy ciut

Ford Fiesta 1.25 Ambiente

wyposażenie obiecywały pewien poziom komfortu i w mieście, i w dłuższej trasie. A wszystko przy stosunkowo małym apetycie auta na paliwo - producent obiecuje średnie zużycie na poziomie 6 l na 100 km.Już kilka chwil po zajęciu miejsca za kierownicą bez problemu znajduję optymalną pozycję, a moje oczy cieszy

Seat Altea Freetrack - GTI na każdą okazję

żywcem przeniesione z usportowionej odmiany Leona FR. Są niemal tak głębokie jak te z Cupry R. Gruba kierownica z wgłębieniami na kciuki doskonale leży w dłoniach. Choć sterczy do góry bardziej niż w innych Seatach, zajęcie optymalnego miejsca za kółkiem nie jest trudne.Połączenie deszczu (hiszpańskie

Szalone lata 80. Część pierwsza

umieszczonego w środku. Przegub ten umożliwia każdej z zewnętrznych warstw kostki obrót wokół osi prostopadłej do danej warstwy i przechodzącej przez środek kostki. Liczba kombinacji różnych ułożeń kostki 3x3x3 wynosi ponad 43 tryliony. Ernř Rubik pierwszy raz układał kostkę przez miesiąc. W 1995 wiedziano że

Kupujemy używane auto z automatem

powinien mieć klarowną barwę i nie wonić spalenizną. Najczęściej poziom sprawdzamy przy pracującym silniku, gdy skrzynia osiągnie optymalną temperaturę pracy. Niektórzy producenci przewidzieli na bagnecie dodatkową skalę, gdy olej jest jeszcze zimny. Najlepiej potwierdzić takie informacje u producenta

Ferrari F430 - test | Za kierownicą

, albo stracisz optymalny tor jazdy, albo jedno i drugie. Wniosek jest taki, że niektóre zmiany musisz wykonać wcześniej. Świadomość tego powoduje dyskomfort podobny do biegania w rozsznurowanych butach.To męczy, tym bardziej że jedno okrążenie Fiorano wymaga 15 redukcji. Na pierwszym mylę się aż

Toyota Avensis I (1997-2003) - opinie Moto.pl

. bagażnika 530 l). Benzynowe silniki chwalono za oszczędność i wysoką kulturę pracy. Ciekawostkę stanowi seria Lean Burn przystosowana do spalania ubogich mieszanek (kontrolka na desce rozdzielczej wskazywała kierowcy optymalny zakres obrotów silnika). Turbodiesel starej generacji też był oszczędny, ale

Subaru diesel - test | Za kierownicą

kombinacja prędkości obrotowej i załączonego biegu, która byłaby głośna! A przecież jest to sytuacja rzadka nawet w dobrych autach benzynowych. Redukcja do trójki przy 100 km/h? Żaden problem. Boxer płynnie łapie obroty, bez żadnego szarpania. Spróbujcie to zrobić w typowym 4-cylindrowym dieslu.No właśnie

BMW 135i coupe - test | Pierwsza jazda

306 KM. Silnik zachowuje się jak jednostka wolnossąca, ale to pozory - pod maską są dwie turbosprężarki. Mniejsza wchodzi do akcji przy niskich, większa przejmuje pałeczkę przy wyższych obrotach. Problem turbodziury przestał istnieć. Rasowy dźwięk silnika jest wyraźny, ale nie irytujący

Konfrontacje: Skoda Fabia 1.2 12V HTP Run/Toyota Yaris 1.0 VVT-i Luna

silnik Yarisa nie wyróżniałby się, gdyby nie system zmiennych faz otwarcia i zamknięcia zaworów, oznaczany VVT-i. To rozwiązanie zapewnia optymalną dynamikę w szerszym zakresie obrotów, niż gdy zawory są sterowane w tradycyjny sposób, a przy tym gwarantuje niskie zużycie paliwa. Zalety małej jednostki

Gwiazdy i gwiazdeczki - 62 IAA we Frankfurcie

siostrą są widoczne już na zewnątrz. Spojler z tyłu, potężne wloty powietrza, które mają zapewnić optymalny dopływ powietrza do 3,6 litrowego boxera, który w tym modelu generuje 530 KM. Co ważne maksymalny moment obrotowy (680 Nm!) dostępny jest w zakresie 2200 - 4500 tys. obrotów. Do setki w 3,7 sekundy

Opel Antara V6 - mocarny SUV

. Jakość wykończenia jest naprawdę niezła. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, znalezienie optymalnej pozycji na elektrycznie regulowanym obszernym fotelu nie stanowi żadnego problemu. Brązowa tapicerka ze skóry ekologicznej jest mięsista, przyjemna w dotyku i naprawdę dobrze wygląda. Co ważne

Konfrontacje: Fiat Punto 1.4 16V Dynamic/Opel Corsa 1.4 16V Enjoy

, czyli wydłużając wykorbienia wału korbowego. Co to dało? Teraz moment obrotowy jest wysoki, nawet gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Są jeszcze inne zalety tych zmian - motor ma większą moc maksymalną i staje się bardziej elastyczny. Nowy silnik Punto osiąga moc 95 KM - to dobry wynik.Opla już

Toyota Yaris II

wyświetlacz. Jest tam ponoć dlatego, by kierowca mniej się męczył, przenosząc wzrok ze wskaźników na drogę. Podobno to optymalne miejsce i - co aż niewiarygodne - właśnie w tym kierunku patrzy prowadzący samochód (!). Pasażer nawet ostro zezując, ma poważne problemy z odczytaniem jakiejkolwiek informacji. Tym

Ford Mondeo - nowy lider?

wystarczy wcisnąć guzik "Ford Power". Ruszamy. Już po pierwszych kilometrach czuć, że to właściwy silnik na właściwym miejscu. Mocno ciągnie od niskich obrotów, nie wibruje i z łatwością wkracza na czerwone pole. Turbodołek? Niewyczuwalny. W efekcie to ważące 1,5 tony auto osiąga setkę w 7,5 s

Lamborghini Murciélago - test | Za kierownicą

tylko widok dywaników i tapicerki. Nawet na wolnych obrotach mam wrażenie, że słyszę każdy z 48 zaworów. Opuszczenie sterczących na baczność drzwi niewiele pomaga. Czas jechać. Jedno pociągnięcie prawej łopatki za kierownicą (opcjonalna zautomatyzowana skrzynia mechaniczna E-gear), a pomiędzy

Jeep Wrangler 4.0 Sport

? Normalnie Wrangler Sport rozpędza się do 140 km/h, a obroty sięgają 3500 i ani drgną. Dopiero po przyciśnięciu w kabinie specjalnego klawisza Power auto rozkręca się na najwyższym biegu do 5500 obrotów i mknie, jak na nie, z iście kosmiczną prędkością. Przyspieszenie potęgowane brutalną zmianą biegów

Audi A6 Avant

, by dostać kluczyki do prezentacyjnych samochodów. Do jazd wybraliśmy optymalne 255-konne wersje z V6-tkami, czyli 3.2 FSI i 3.0 TDI. Najpierw objęliśmy stery w dieslu z napędem quattro, ręczną sześciobiegową skrzynką i adaptacyjnym zawieszeniem powietrznym. Silnik idealnie radzi sobie z wielkim kombi

LAMBORGHINI MURCIÉLAGO

Lamborghini. Nie ma już żadnych przeszkód, żeby nareszcie ruszyć do przodu. WŚCIEKŁA BESTIA Silnik wydaje z siebie całą gamę dźwięków od AC/DC do Mozarta. Po odpaleniu pracuje całkiem cicho, dopiero wraz ze wzrostem obrotów brzmienie staje się coraz ciekawsze i pełniejsze. To dźwięki pełne emocji. Niczym

AUDI A6 3.0/BMW 540i/JAGUAR S-TYPE 3.0/VW PASSAT W8

540i czujemy się jak w aucie za 50-60 tys. euro: materiały, wykończenie, stylistyka i - co najważniejsze - atmosfera. Limuzyna z Bawarii ma najwygodniejsze siedzenia i optymalną pozycję za kierownicą. Klimatu również nie brakuje wnętrzu Audi A6, rozczarowują jednak wąskie, płytkie i niewygodne przednie

Konfrontacje: Land Cruiser/Pathfinder

dróżkami przydają się nawyki z... motocykla: obieranie optymalnego toru między zakrętami, zasada, by nie zacieśniać łuku w trakcie, itp, itd. Kiedy tylko mogę, utwardzam zawieszenie (pneumatyczne) niewielkim pokrętłem na konsoli. To jednak za mało. Pozycja "Sport" jest wciąż zbyt "Soft"

Subaru Legacy 3.OR spec. B

zamontowano też szperę pomiędzy tylnymi kołami.Studiując informacje, zorientował się, że coś mu nie pasuje. Nie był w stanie zająć optymalnej pozycji. Niby wszystko OK, lecz kierownica nie miała regulacji osiowej, a fotel powinien być nieco niżej zamocowany. Może 185 cm wzrostu to za dużo jak na japońskie

Seat Cordoba 1.9 TDI 130 KM Sport

silnika.Prowadząc Cordobę, czujesz się jak w aucie o sportowym charakterze. Odpowiednio zestopniowana skrzynia o sześciu biegach działa precyzyjnie i umożliwia utrzymywanie silnika na optymalnych obrotach. Przy rozsądnym posługiwaniu się pedałem gazu motor odwdzięcza się bardzo niskim zużyciem paliwa. Gdyby nie

Seat Altea 1.9 TDI Stylance

;wyczuwalną progresją sprężyn i amortyzatorów. Równie dobrze oceniam układ kierowniczy. Przełożenie mieści się w optymalnym zakresie (2,75 obrotu między skrajnymi położeniami). Auto nie jest nerwowe - ruch kierownicą nie powoduje nadmiernego skrętu kół. Dobrze prowadzi się nawet w 

Land Rover Discovery 3 2,7 V6 HSE

optymalnie dostrojoną skrzynią biegów, "osobowy" układ kierowniczy z dobrym czuciem, bardzo skuteczne hamulce odporne na fading, łatwa obsługa funkcji terenowych dzięki "Terrain Response", bogate wyposażenie seryjne, dobre warunki gwarancji, rozsądna cenaHamulecDuża masa, gabaryty

Rozbite Miliony cz.4

firmie wiedzie się dobrze, bo białe Lambo jest zarejestrowane właśnie na nich. Nic nie wskazuje na to, że przy kręceniu cokolwiek mogło by się wydarzyć. Szeroki pas asfaltowy najprawdopodobniej jakiegoś lotniska to optymalne miejsce do tego typu akcji. samego wypadku nie widać, ale Murcielago musiało

TEST 30 000 km - CITROEN XSARA PICASSO 2.0 HDi

) przy 4000 obr./min i uzyskuje maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1900 obr./min. Oznacza to, że silnika nie ma co "kręcić" powyżej 3000 obrotów, pracuje wtedy głośniej, a nie wpływa to na jego dynamikę. Niedoświadczonemu kierowcy brak obrotomierza może utrudniać wybranie optymalnego

Chevrolet Corvette C6

kilku takich ruchach wiem jedno: trzeba uważać. To monkey car w najczystszej postaci. Tak w "Obrotach" zwiemy auta, w których łatwo dostaje się małpiego rozumu. Z4 i 645Ci, Impreza STi, Speedster, 911 i parę innych. Niewiele. Ale wszystkie atakują receptory taką kombinacją doznań, że nawet

Ford Shelby GT500 - test | Za kierownicą

obrotach biegu jałowego, część Francuzów odstawia kawę na spodeczki, przestaje podrywać koleżanki z pracy i wystawia głowy z kantyny. Ten dźwięk to nie jest V-ósemka z lat 60. o poziomie zaawansowania technicznego kosiarki do trawy, tylko brzmiący soczyście we wszystkich rejestrach motor jakby z NASCAR

NISSAN ALMERA TINO 1.8

uderzenia z tyłu. Pod względem bezpieczeństwa auto wyposażono wzorowo, a to jest warte każdej złotówki.Benzynowy motor o pojemności 1,8 l rozwija moc maksymalną 114 KM (84 kW), która wystarcza do komfortowego przemieszczania się, zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. Jednak przy wyższych obrotach

przełozenie funkcją optymalnych obrotów

rozumiem ze jak jedziemy jednostajnie to trzym > a obroty jak najnizsze ale takie zeby silnik mial sile utrzymac predkosc nie jak najniższe ale optymalne głwnie wg kryterium sprawności - posłuchaj przejeżdżającego skuterka -- nawet jeżeli jest Twoja racja, to moja jest mojsza niz twojsza, bo tylko

Optymalne obroty

Jak to jest z tymi optymalnymi obrotami ? Kiedys jezdzilem corsą z takim malym litrowym silniczkiem 3cylindrowym i pamietam ze w instrukcji byly zalecenia zeby jezdzic z mozliwie najmniejszymi obrotami i faktycznie w trasie przy spokojnej jezdzie ta corsa palila niewiele ponad 4 ltr/100km

Re: Optymalne obroty

optymalne obroty? ale co chcesz? jechac ekonomicznie? wyprzedzac? wjezdzac pod gorke? wyjezdzac z zaspy? orac pole? lansowac sie pod remiza? -- 171Nm@2500, 90kW@5500, rear wheel drive "Mamy spadającą ludność" - L.K.

Re: Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

No moje auto do optymalnego przyspieszenia potrzebuje grubo ponad 4000 obr/min. Co nie oznacza ze wciaz jezdze na takich obrotach, jesli chce gwaltownie przyspieszyc to redukuje ale nie trzymam samochodu wciaz ponad 4000 obr/min pozdr

Re: Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

Obroty z przedziału 3-5,5krpm są optymalne dla tego silniczka. Oczywiście nic się nie stanie , kiedy przy płynnej , nieobciążonej jeździe na trasie zejdziesz do 2000 - ważne , żeby nie dusić w tym zakresie gazu na wysokich biegach ( przeciążasz panewki). Wariator na gorącym silniku 1,4 wykonuje

Re: Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

IMHO optymalne obroty to takie, w których zakresie samochód na danymm biegu jest w stanie przyspieszać. Trzymać taki bieg, żeby obroty pozwalały wcisnąć pedał przyspieszenia w kryzysowej sytuacji bez obawy, że będziemy musieli czekać na koniec "dziury" w mocy i normalne zachowanie

Re: Optymalne obroty

dla przeciętnego Kowalskiego - jak najniższe, bo na wysokich to: "Panie, zepsuje sie" i "Panie, a ile to spali"

Re: Optymalne obroty

A mnie sie udaje to łączyc obserwuje droge jak rozniez obrotomierz i predkosciomierz (aczkolwiek obserwowanie drogi traktuje priorytetowo).

Re: Optymalne obroty

, to chyba sprawa drugorzedna, bo obroty to obroty - a o to pytalem, obroty to wypadkowa gazu i odpowiedniego przelozenia skrzyni biegow - w miescie beda to odpowiednio nizsze biegi).

Re: Optymalne obroty

nic takiego nie wiem, szczegolnie ze moja benzyna ma w tych okolicach maksymalny moment obrotowy. -- 171Nm@2500, 90kW@5500, rear wheel drive "Mamy spadającą ludność" - L.K.

Re: Optymalne obroty

To na pewno, ale czytalem gdzies ze czesta jazda z obrotami na poziomie 2 tys rpm (dot. benzyny) nie jest zbyt dobra dla silnika, ale to chyba nie jest regula (bo w instrukcji corsy wyczytalem cos zupelnie innego i stad moje pytanie).

Re: Optymalne obroty

producent zazwyczaj bierze odpowiedzialnosc od obrotow biegu jalowego do czerwonego pola. A reszta zalezy od silnika. Inaczej sie jezdzi 1.4 16v a inaczej wolnossacym 4.0 V8. -- 171Nm@2500, 90kW@5500, rear wheel drive "Mamy spadającą ludność" - L.K.

Re: zakochalam sie chyba:)

speedboat8 napisał(a): > Potrzebna mi byla opinia kobiet o sprawie i poznalem ja ,co pozwolilo mi wybra > c optymalny wariant tzn szczera rozmowe.Skonczylo sie tak jak przewidywalem.Kaz > de z nas poszlo w swoja droge i po sprawie :) I nie żałujesz, że byłeś szczery? Spodziewałeś się

Re: pytanie laika tym razem o skrzynię

crannmer napisał: > Tak jest a jednak? Zatem elektronika tak dobiera przełożenie takiej skrzyni, aby jednak efektywnie wykorzystać optymalne (dla niskiego zużycia paliwa) obroty silnika? Niemożliwe

Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

Witam, moze ktos z Was pomoze mi rozwiac nastepujaca watpliwosc. Wiem mniej wiecej, co to jest „moment obrotowy” oraz „moc maksymalna” silnika, jak rowniez przy jakich obrotach te parametry sa osiagane w moim aucie (odpowiednio 4600 rpm oraz 6300 rpm). Pytanie jest

Re: Odcinkowy pomiar - jaki sens ?

> Ale to nie będzie optymalne, a system ma przecież za zadanie maksymalizację > zysku. Czyli nie tylko łapać i karać, ale też karać jak najwyższymi mandatami. Stara, jeszcze prekapitalistyczna zasada, mówi, że zysk robi się na dużym obrocie, a nie na dużej transakcji jednostkowej. Lepiej

Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

Witam! Po rocznej przerwie zaczynam jazdę, podczas kursu instruktor nigdy mi nie mówił o obrotach... po prostu jechałem, czasem mówił o czwórce zapomniałeś? Myślę, że bardzo byłaby mi pomocna taka informacja. Proszę o wyrozumiałość i poważne potraktowanie mojego pytania, dziękuję:>

Re: Seat Ibiza -7k - warto?

bambo.pl napisała: > Trzeba kupi zonie nowe auto -do miasta małe. Seat ma interesują ofertę - Wasze > opinie o Ibizie: > - 1,2 70 KM - za słaby? > - 1,4 85 KM - optymalny do miasta dla kobiety + 1 dzidzi (5 lat) ? > A te KM to przy jakich obrotach?

Re: Pytanie o wrażenia z jazdy nową Mazdą 3 120KM

Mnie też nurtuje to pytanie, celuję w wersję 120KM, a jechałem testówką w mocniejszej wersji. I żadnych szaleństw nie było, ot optymalna moc, ta słabsza może mulić. Gdzieś czytałem, że różnica jest widoczna dopiero powyżej 4500 obr/min. Dla mnie git, bo jeżdżę raczej na niskich/średnich obrotach.

Re: Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

> Lecz jak sie to ma do tego, zeby az do momentu "drgniecia > wskazowki" wskaznika temparatury silnika utrzymywac obroty do max. 2500 rpm? Nijak , bo po prostu nie ma takiej mozliwości :) Zalecenie zdroworozsądkowe mówi , aby przy zimnym silniku nie windować obrotów w kierunku

Re: Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

Hr.dracula, wielkie dzieki za szybka i wyczerpujaca odpowiedz :-) Tak czulem, ze obroty okolo 6500-7000 rpm(odciecie przy 7200) nie sa zdrowe. No i malo komfortowe dla uszu. Ale nie powiem, ze nie zdarzylo mi sie przyspieszac tak, zeby silnik wszedl na takie obroty. Lecz - tak jak mowisz - nie

Re: Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

Wykres jest prawidłowy. Przy TS 1,4 granica odłączenia ( zamknięcia wariatora) ustawiona jest na ok. 4400 obr wału. Po zamknięciu zaworu sterującego wariator wykonuje skok i prostuje wałek. Powyżej tej wartości wariator nie oddziaływuje na położenie wałka zaworów ssących. Staje się niejako bierny

Re: Jak optymalnie dobrac obroty silnika?

hr.dracula napisał: > Wariator na gorącym silniku 1,4 wykonuje skok przy 4400rpm i zasadniczo wysoka > prędkość obrotowa nie ma nic do jego trwałości. A co to znaczy ten "skok przy 4400rpm" bo o ile wiem to wariator wykonuje przewidzianą dla niego pracę w zakresie ok. 1700-47

I jeszcze o dynamice.

Drugi bieg mam z przełożeniem 2.52:1, zmieniając przy 5500 obrotach/minutę z jedynki (4.23:1) na dwójkę zostanie mi z tego całe 3300 obrotów, nadal sporo (600) poniżej obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Na całe szczęście moment obrotowy ma płaski przebieg i od 2300-2500 obrotów dysponuję

Re: Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

do normalnej jazdy wystarczy jak bedziesz itrzymywal obroty miedzy 2000-4000 przy nizszych zmieniasz na nizszy bieg przy wyzszych na wiekszy, ale to zalezy od silnika niektore wymagaja do sprawnego przyspieszania wyzszych obrotow niz 3000 musisz to wyczuc -- Co komu do tego ,skoro i tak

Re: Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

. Jak juz zredukowal, to gnal 140 km/h na czwartym biegu bo nie slyszal, ze silnik domaga sie obnizenia obrotow. Piatke wrzucal czesto po kilku minutach jazdy na wysokich obrotach. Najsmieszniejsze jest to, ze rocznie przejezdza teraz ok. 30 tys. km. A jezdzi od 15 lat. Samochodu trzeba sluchac. Sam

Re: Optymalne obroty dla poszczególnych biegów?

> Samochodu trzeba sluchac. Sam powie kiedy bieg zmienic. Jak masz za niskie obro > ty - nie chce przyspieszac, a czasem szarpie. Jak obroty sa za wysokie - wyje i > tez marnie przyspiesza. IMHO wolę samochód czuć. Znaczy to mniej więcej tle, że obie łopatki mam oparte o fotel a lewą

Re: A moc to tylko na wyscigi?

> Bo jeden (tiges_wiz) nastawil sie juz na klasyczna dyskusje maksymalna moc vs > maksymalny moment... ja po prostu znam fizyke (moc = moment obrotowy * obroty) czyli z przykladem 2000 obr i 100 Nm i 4000 obr i 50 Nm. maja taka sama moc i z jednego mozna zrobic drugi odpowiednim

Re: pytanie laika tym razem o skrzynię

crannmer napisał: > Powiem wiecej, takiej skrzyni polozenie obrotow maksymalnego momentu jest dalek > oidac obojetne. ... można rzec nawet, że elektronika tak dobiera przełożenie takiej skrzyni, aby jak najmniej efektywnie wykorzystać optymalne obroty silnika >dalekoidac błąd

Re: pytanie laika tym razem o skrzynię

jestklawo napisała: > ... można rzec nawet, że elektronika tak dobiera przełożenie takiej skrzyni, ab > y jak najmniej efektywnie wykorzystać optymalne obroty silnika Tylko w fantazji ignoranta jestklawo. Wspolczesne sterownie przekladni bezstopniowej porusza sie miedzy dwoma punktami

Re: niemieccy producenci liderami w ..... oszukiw

Ja bym powiedział że nie tyle oszukują co podają spalanie w warunkach idealnych. Dane producenta to spalanie dla optymalnych warunków atmosferycznych i przy optymalnych obrotach i prędkości. Weźmy np takie 1.4 75KM z Renault, producent podaje że w trasie spala 5,5 litra na 100km/h owszem takie

Re: Scenic I - Sonda Lambda - Pomoc!

wiec przy starcie obroty moga sie zmieniac i moze gasnac ale po jakims czasie przestawi sie na zaprogramowane parametry i pomimo ze nie bedzie optymalnych warunkow - powinno byc OK.. Na dluzsza mete trzeba to naprawic.

Re: pytanie laika tym razem o skrzynię

jestklawo napisała: > a jednak? Zatem elektronika tak dobiera przełożenie takiej skrzyni, aby jednak > efektywnie wykorzystać optymalne (dla niskiego zużycia paliwa) obroty silnika? > Niemożliwe Stawiasz niestworzone teorie, zeby je pozniej obalac. I na odwrot. To mi wyglada na

No to wio, wytlumacz to po "twojemu"

turbiny ponizej tego punktu sa na tyle umiarkowane (w porownaniu z obrotami maksymalnymi) , ze np. we wspomnianym 1.4 TSI stosuje sie jeszcze dodatkowo kompresor, aby obnizyc do 1500 1/min obroty silnika, przy ktorych steruje sie napelnieniem cylindrow juz prawie optymalnie. Jesli zatem ktos wsiada do

Re: Pralka - co ważne?

Mam pralke suszarke z systemem direct drive. Pralka sama ustala dlugosc prania w zaleznosci od wsadu (wazy) temperatury, ilosci obrotow wirowania itp. Oczywiscie ma programy prania, najkrotszy czylo odswierzenie to 30 min przy 30° C i 400 obrotach wirowania. Obroty i temp mozna w tym programie

Re: hm...

paliw kopalnych. > I jaka jest ostateczna efektywnośc energetyczna samochodów elektrycznych? Napęd spalinowy jest bardzo mało efektywny. Sam silnik przy optymalnych obrotach ma efektywność rzędu 33%, a po dodaniu strat na przekładniach zostaje z tego jakieś 16%. Silnik elektryczny może mieć

Re: Turbo-benzyna na krótkie dystanse.

okolicach 1500obr/min i dalej bedziesz bredzil ze dla optymalnego zuzycia paliwa obowiazauja te same zasady trzymanie obrotów silnika blisko najwyższego momentu obrotowego do lekarza -- Zanim rzucisz butelke dobrze sie zastanow .... czy dopiles ja do konca

Niezaleznie od roznych teorii...

Uklad smarowania turbiny nie dziala efektywnie przy zimnym silniku ze wzgledu na to, ze cisnienie i obieg oleju jeszcze nie sa w stanie optymalnym. Podobnie jest, gdy turbina pracowala na wysokich obrotach w wysokiej temperaturze, a silnik zostanie wylaczony i cisnienie oleju spadnie do zera przy

Tak, ale!

Bardzo słuszna akcja, zwłaszcza pokazanie ile CO2 i innych spalin emitują te samochody i autobus. Należy jednak dodać jeszcze jeden aspekt: ilość spalin (na jednostkę czasu czy jednostkę przestrzeni) jest emitowana w funkcji obrotów silnika na minutę oraz prędkości przejazdu. Po pierwsze jednak

Re: Pomóżcie kobiecie... Seat Ibiza.

eurofan74 napisał: > Moim zdaniem optymalna moc silnika benzynowego w aucie klasy B (o których tu mó > wimy) to 70 - 80 KM. Przy jakich obrotach?

Re: dyktatura skowronków

alez sa tacy ludzie, maz mojej kolezanki wstaje o 4, idzie na spacer, o 6 siedzi w robocie a zasypia z dzieckiem po 20, taki ma tryb i taki mu pasuje dla mnie optymalnie jest wstawac okolo 8, wtedy jestem super wyspana, ale tez chodze spac po polnocy, w takich porach funkcjonuje na pelnych obrotach

Re: Mondeo EcoBoost także z "manualem"

@mrotom "jeżeli samochód ma max moment przy 4 tys ob/min..." Kolejna osoba odurzona bełkotem o momencie obrotowym. W rzeczywistosci optymalnie działająca skrzynia CVT utrzymywałaby silnik na obrotach jego mocy maksymalnej, zmieniając ciągle przełożenie ze wzrastajacą prędkoscią. Przez

Re: Przydałaby sie lista nie awaryjnych silników

przyzwyczajony do jazdy wolnossaca benzyna nie ma problemu z korzystania mocy i sprawnego wyprzedzania... Ale oczywiscie zgadzam sie, ze wczesniej juz od 2500rpm masz w dieselku juz blisko maks mocy, a od 1500-2000rpm zwykle juz masz 250-300Nm momentu... Mowiac o silniku ok 140-150KM W benzynie przy obrotach

Re: Cicha jazda o kropelce

harry_man napisał: ...najbardziej optymalne obroty. > Poważnie - tak napisał!

Niektorzy twierdza ze to i tak guzik daje.

, zeby puscil lod na szybach. Do tego praca na wolnych obrotach zarzyna ponoc zimny silnik. Olej przez o wiele dluzszy czas nie ma optymalnej temperatury i nie smaruje nalezycie silnika. -- "Nie krytykuję ich, tylko piszę że popełniają gorsze błędy" (klemens1) "pamiętaj: gdy się

Re: Subaru XV | oficjalne ceny

pat. hmmm... nic takiego tam nie zauważyłem (może nie pamiętam), idź do salonu i weź sobie jazdę testową z cvt. Ogólnie przy cvt skrzynia powinna (w ekonomicznym trybie) trzymać możliwie niskie obroty zmieniąjąc przełożenie, najlepiej przy optymalnym momencie co raczej się wyklucza (benzyna

Pomocy! Śmietana kremówka do ubicia... :(

Cześć Postanowiłam zrobić ciasto z bloga Moje Wypieki i mam spory problem z ubiciem śmietany... Zawsze, ale to zawsze mi sie robi masło a tym razem mam do ubicia aż 900 ml :/ i boję sie bardzo, że wszystko zmarnuję... Powiedzcie, jaka śmietana najlepsza? Jaka optymalna temperatura, jakie obroty

Re: Skręt w prawo a prędkość i biegi

A czy to ważne? Ja wbijam dwójkę, bo ten bieg daje mi optymalne przełożenie by skręcić pod kątem prostym uwzględniając promień skrętu (jedynka jakaś taka krótka jest i dychawicznie bym ruszał) - jeśli będzie na przejściu pieszy, czy rowerzysta, to i tak musisz się zatrzymać, więc naucz się szybko

outlanderek

mialem na mysli jazde po czarnym asfalcie. Optymalna na agrafkach jest 'dwojka'. Na prostej sa wowczas dosc duze obroty, ale polecam to dla sprawnego chlodzenia glowicy. Na bardzo stromych serpentynach wlasnie w samym prawym zakrecie jest dosc trudno, gdy stromo. Jest to superproba dla przegubow.

Re: 10 rad mistrza ekonomicznej jazdy

Samochód miał przeróbki w komputerze i spalał nieoptymalnie paliwo to znaczy że sonda lambda była wyłączona i palił zawory. Bo samochód albo plai paliwo albo zawory i głowicę. Po takiej jeżdzie silnik jest do wyrzucenia po 100 kilometrach. A najmniejsze spalanie jest wtedy gdy obroty silnika są

Re: co gdy za dużo spala....

duży wpływ ma też technika jazdy. Jak ktoś ma ciężką nogę i przekracza optymalne dla biegu obroty, albo co chwila rusza i hamuje, to spali więcej niż osoba, jadąca w miarę płynnie. Cena ropy jest niemal równa cenie benzyny, nie wiem jak w praktyce spalają poszczególne modele, ale 11 letni samochód

Re: 2161,5 km na jednym baku

Jestem ciekaw przy jakich obrotach na ostatnim biegu to Mondeo ma optymalne spalanie. Fura przecież swoje waży, a skoro średnie wyszło 3,2, to minimalne przy ciągłej, jednostajnej jeździe na płaskim (załóżmy bez wiatru) musi mieć poniżej 3,0l/100km. Ktoś mnie oświeci ?

Re: 10 rad mistrza ekonomicznej jazdy

Jazda na niskich obrotach nie jest szkodliwa! przyspieszanie od niskich obrotów jest szkodliwe! to jest różnica. Też często jeżdżę minimalizując zużycie. Auto rozpędzam w miarę maksymalnie szybko, używając obrotów optymalnych - nie zamęczam auta. Po uzyskaniu wymaganej prędkości wrzucam maksymalny

Re: Czy eko driving jest bezpieczny?

fox, może ten tekst pomoże ci w wybraniu optymalnych obrotów: blogsilnika.blogspot.com/2009/05/zuzycie-paliwa-odwieczny-temat-sporow.html

Re: LOTOS optymalna jazda

powyć silnikiem na wysokich obrotach (a wg zasad optymalnej jazdy wycie na dużych obrotach to grzech i to nieuprzejme i niekulturalne), zahamować z piskiem opon i ruszyć spod świateł z kopyta a nie tempem wędrującej wydmy (jak ktoś wyżej to określił) blokować ruch i tworzyć korki.

Re: zmiana wentylatora na procesorze

kurzem radiator. 2. Odklejony radiator od procesora. 3. Wymagająca aplikacja (np. jakaś gra) która powoduje wzrost zapotrzebowania na moc procesora, a w związku z tym procesor bardziej się grzeje, co z kolei powoduje wzrost obrotów wentylatora. Oczywiście nie ma najmniejszego kłopotu z wymianą

Re: Nie, nie wyreguluje się.

Co do tego telefonu do serwisu nie przesadzałabym. co do spalania sprzedawca podał Wam średnie spalanie na 100km/h. Spalanie samochodu zależy od wielu czynników np po mieście zawsze będzie palił więcej niż w trasie. Duże znaczenie ma też optymalny zakres obrotów silnika. W książce obsługi powinno

do milos75

milos75 napisał: ... Gdybym chciał opisać w prostych słowach zachowanie CVT to jest tak, że silnik nie wchodzi na obroty stopniowo jak jesteśmy przyzwyczajeni szybciej lub wolniej ale stopniowo) tylko po naciśnięciu gazu momentalnie "znajduje się" na wysokich, optymalnych z punktu

Re: tepmeratura pokojowa-skladniki?

Bardzo słuszny wymóg - w niektórych przypadkach różna temperatura składników powoduje nieuchronne zwarzenie a to surowego ciasta, a to kremu. Sernik jest szczególnie ryzykowny, moim zdaniem albo icingi na bazie sera i masła. Ciepłe masło i zimny ser to przepis na katastrofę po 30 sekundach obrotów

Re: Smartfon YotaPhone juz w sprzedaze.

jak widzialem plany jak szybko ma byc produkowany to sie zdziwilem, w koncu znam zycie, nawet myslalem ze projekt jest zarzucony ale nie. Co mnie w tym projekcie od poczatku zaskoczylo to jasna i optymalna jego koncepcja. Genialna, sam bym lepszej nie wymyslil. I to na szerokim froncie. Od napedu

Jaką kartę kredytową wybrać?

problem np. z potwierdzeniem rezerwacji w booking.com. Założenia są więc takie: 1) będzie wykorzystywana bardzo rzadko - zaledwie kilka razy w roku (zdecydowanie rzadziej niż 1x w miesiącu), tylko i wyłącznie do transakcji internetowych, 2) tym samym miesięczny obrót kartą będzie znikomy, 3) limit jak

Re: Nowe silniki od General Motors

Z silnikami to jest tak. Najbardziej optymalną pojemnościa da jednego cylindra jest ok.450-500cm3 .I stąd sa próby zbudowania silników małych a jednocześnie mocnych. Głupstwa ktoś pisze o trzycylindrowach bo chyba nie jechal i nie wie. Taki silnik ma małe opory wewnętrzne ,jest dynamiczny i

Re: Sprzedam młotowiertarką WURTH H 26-MLS - nówk

nominalna 800 W Obroty 0-1300/min Liczba udarów 0-400/min Energia udaru 0-3.0 J Wiercenie w betonie ø max. 26 mm Wiercenie w stali ø max. 13 mm Wiercenie w drewnie ø max. 30 mm Wiercenie wiertłami koronowymi w murze 68 mm Optymalny zakres wiercenia 6-16 mm Moment obrotowy 28 Nm Długość

Re: Miasto - 30km./h

widzisz tamta wypowiedź jest wbrew pozorom bardzo logiczna, czego nie zauważyłeś. 1. jazda z optymalną prędkością (najwyższy bieg i optymalne obroty silnika) skutkuje mniejszym spalaniem a co za tym idzie mniejszą emisją spalin -> ograniczenie powstawania smogu 2. kładki i przejścia skutkują

Re: Avensis T25 +/- 2003 r. - opinie, proszę

silnika. Nie ma szarpnięć i silnik jest zawsze eksploatowany na optymalnych obrotach. W Toyocie automat pali litr więcej i zamula silnik. Model z DSG nie musi być droższy od manuala bo w Polsce ludzie boją się automatów.

Re: Turbodoladowanie i zmienne fazy rorzadu

Wydaje się, że tak, zmienne fazy rozrządu pozwalają na optymalną pracę silnika w szerszym zakresie obrotów dzięki dostosowaniu czasów otwarcia i zamknięcia zaworów do prędkości obrotowej. Takie rozwiązanie powinno również zachować swoje zalety w silniku z doładowaniem. -- A nie mówiłem, że będzie

Kolejne inicjatywy legislacyjne Ruchu Palikota

dodatkowe ciężary podatkowe. 2. Zwiększenie limitu obrotu, dopuszczającego stosowanie metody kasowej VAT, tak aby mogli z niej korzystać wszyscy podatnicy, których obrót nie przekroczył 2.000.000 euro (a nie, jak w rządowym projekcie – 1 200 000 euro). Naszym zdaniem optymalna byłaby sytuacja, gdyby

Re: Innowacyjność...

uzyskujemy mniejsze spalanie. Jesli sie nie myle, to wlasnie Volt jest tak napedzany. Nie chce mi sie szukac, ale obilo mi sie o uszy, ze palic ma nie wiecej niz 4 litry na 100 km wlasnie dzieki temu, ze jedyna funkcja silnika jest dac sie uruchomic i pracowac w optymalnych obrotach. -- Po ptokach. Beret

Stojak typu sprężyna z rury 50 mm

efekcie wciskasz tylko czubek koła a, że rozstaw rur ma 12 cm, to rower się przewraca i wyjeżdża do tyłu. Wywracający się rower trzeba trzymać ręką, co utrudnia zapięcie kłódki przez przednie koło. Zatem optymalnie byłoby włożyć kłódkę do tylnego koła blokując jego obrót aby się rower nie cofał

Re: suszarko- lokówka

mam rowentę obrotową z jonizacją, taką: wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=20350 tylko nowszy model, z jonizacją. Szarpałam się z nią przez kilka tygodni, aż w końcu udało mi się opracować optymalny i najszybszy system suszenia. Najpierw podsuszam włosy zwykłą suszarką, a potem nie tyle

Re: Tylko automat

... Gdybym chciał opisać w prostych słowach zachowanie CVT to jest tak, że silnik nie wchodzi na obroty stopniowo jak jesteśmy przyzwyczajeni szybciej lub wolniej ale stopniowo) tylko po naciśnięciu gazu momentalnie "znajduje się" na wysokich, optymalnych z punktu widzenia momentu, obrotach i na

Re: Na czym polega tzw. docieranie nowego auta?

postępowanie, polegające na łagodnym traktowaniu jednostki napędowej przez kilka pierwszych tysięcy kilometrów. Dziś chyba tylko w tanich autach jednostki napędowe nadal wymagają dotarcia. Polega głównie na unikaniu zbytniego obciążania silnika przez umożliwianie mu pracy w optymalnych warunkach. Tak więc

A masz w tej Felci...

Chociaż obrotomierz, żeby optymalnie dobrać chwilę, w której zmieniasz bieg? Taka drobna wskazówka - bieg zmieniamy w chwilę po osiągnięciu obrotów mocy maksymalnej... ani wcześniej, ani, tym bardziej, dużo później. -- Chcieliście sygnaturki, no to ją macie. Skumbrie w tomacie, skumbrie w tomacie

Re: Hydro vs "tradycja" - zawieszenie

autostradzie? Lecisz własną Citro-Cessną. ;) Zero turbulencji. + Stały prześwit niezależnie od obciążenia. A z nim zawsze optymalna geometria zawieszenia. Bezcenne! Stąd niewielkie zmiany prowadzenia w zależności od obciążenia. No i reflektory zawsze świecą idealnie. + Spokojne zachowanie w koleinach. Na

Filtr DPF - kosztowna ekologia

> Tylko, że jak ta benzyna się obudzi do życia, to ja będę już 300 m przed nią Nie będziesz. Od tego jest skrzynia biegów, żeby wprowadzać silnik mógł pracować na optymalnych obrotach. Przy czym silniki wolnossące uzyskują maksymalną moc dla danych obrotów od razu, a doładowane dopiero po

Re: Challenger w nowych odsłonach

Z doswiadczenia (V8) i jazd probnych (V6): V6 nadaje sie co najwyzej na wycieczke do sklepu i pokazanie sie w miescie; na autostradzie to stanowczo za malo zeby plynnie uciagnac 2 tony. V8 to optymalne rozwiazanie, przy czym najlepiej prowadzi sie przy 80mph (idealne obroty). Jesli ktos planuje

Re: Kto się zlituje nad Niemcami?

pierwszy-donosiciel napisała: > Do betonu musisz mieć wolne obroty... - Dono, mój drogi. Jak daleko wiem, to nie tyle obroty się liczą, co szybkość liniowa skrawania. Każdy materiał ma podobno swój optymalny przedział szybkości skrawania. W Cassel jest taka firma (nie wymienię nazwy, by nie

Re: 10-biegowy automat Hyundaia

tarcie) jest niższa niż skrzyń ręcznych, zautomatyzowanych i automatycznych z lock-upem. @bravia40 w zakresie prędkości wymienionym powyżej to ja mam dostępny w każdeym momencie optymalny moment obrotowy "Objedzie" cię każdy, kto będzie potrafił choćby prawie optymalnie wykorzystać

Re: kilka pytan odn egzaminu kat C

Mała skrzynia jest do tylko do szarpnięcia samochodu ze stanu zatrzymanego.Najbardziej optymalna konfiguracja zmian biegów jest taka 1-3-4 przebitka ( lub przełącznik w dzwigni jak w Dafie )5-6-7 .Jeśli jedziemy za miastem można wrzucic jeszcze 8.Samochód na małej skrzyni rozpędza się tylko w

Re: Pomocy! Śmietana kremówka do ubicia... :(

; najlepsza? Jaka optymalna temperatura, jakie obroty miksera? Bardzo mi zależy, > żeby zrobić te ciasto... > I powiedzcie mi jeszcze, ile w szklance 250ml jest gram mleka? > > Dzięki z góry : ))) jesli robi ci sie maslo z ubijanej smietany, bijasz ja za dlugo. a co do pytania drugiego, mysle

Re: 1672 km na jednym baku .

habudzik napisał: > A no to że samochód pali najmniej przy obrotach optymalnych a nie najniższych. Musiałbyś nam wyjaśnić co to znaczy "obroty optymalne".

a pewnie wygladało to tak

zorientowali sie ze sa za nisko to chcieli wyprowadzic samolot przesli na sterowanie reczne weszli na predkosc startowa niestety zawadzili o brzoze stracili kontrole nad maszyna i kiedy ta wchodziła na optymalne obroty wpierdolili sie w glebe -- pl.youtube.com/watch?v=iNmHpQ_TP1U&feature=related

Re: Nie taki straszny eco-boost, jak go malują

dwucylindrówki w fiacie. Tu paliwa nie oszczędza się a wręcz odwrotnie. Na maksa wysilone silniki zmuszają kierowcę do używania nieoptymalnych obrotów i a do tego nadmiernie obciążają mały motor.

Re: pominąć obroty,przewroty.

Witam, o omijaniu w uporządkowanej kolei zdobywania umiejętności raczkowania owszem wiem i widzę i słyszałem i czytam. O pomijaniu obrotów raczej nie :( Nie da się nie przewracać niemowlęcia z pleców na brzuszek i odwrotnie bo wrobi się to w trakcie niezliczonych czynności opiekuńczych, zabaw i

Re: Focus RS z "klekotem"

wynika? otóż ten spory moment przy dobrze zestopniowanej skrzyni pozwala pięknie wchodzić na wzniesienia, bardzo mocno przyspieszać w OPTYMALNYM zakresie obrotów, ciągnąc przyczepy czy mocno dociążyć auto. A co ze sportem? no nie nadaje się! wysoki moment, ale relatywnie niska moc, wąski zakres

Re: Subaru: elektryczna turbina

dla tych co jeszcze nie zrozumieli : skrzynia CVT pozwala pracowac silnikowi caly czas w najbardziej optymalnych dla niego warunkach (obroty) co pozwala na wyzsza wydajnosc. wlasnie to pozwala oszczedzac paliwo i w przyszlosci pozwoli poprawic osiagi samochodow, rowniez tych sportowych. a co do

Kadencja 90-95

Optymalna kadencja to 90-95 obrotów korbą na minutę. Nie jest to może młynek, ale dość energiczne kręcenie kółek. Zanim zaczniesz się podśmiewać przeczytaj co to znaczy optymalna kadencja:P

Jak przejechać 100 km za 6 zł?

zaprzeczeniem tej idei. W hybrydzie silnik spalinowy powinien mieć ok. 30 KM, bo tyle wystarcza nawet do szybkiej jazdy (> 100 km/h) i łagodnego przyspieszania. Taki silnik pracuje w zakresie optymalnych obrotów i obciążenia, przez co uzyskuje się znacznie wyższą sprawność i można obniżyć zużycie benzyny do

Re: Na czym polega ecodriving

A i jeszcze coś takiego znalazłem na stronie Pirelli: www.pirelli.pl/web/car-suv-van/act_on_co2/smarter_driving_tips/default.page Silniki współczesnych samochodów zaprojektowane są tak, by pracowały optymalnie i wydajnie od chwili uruchomienia, bez potrzeby przegazowania, jak robią to kierowcy

Re: Rowerzyści o bezpieczeństwie na drodze. Nie s

biegach. Co ma przrłozenei do optymalnych obrotów silnik ? Właśnie po to wymyślono niskie biegi aby silnik był sprawny przy ruszaniu > emituja wiecej tlenkow metali ciezkich, ktore > wdycha rowerzysta. powodzenia. Gadasz jak powaleni autoholicy. Auto ajk stoi to emituje 5 razy mniej szkodliwych

Re: Innowacyjność...

generacji pradu/ladowania akumulatorow. Dziala tylko w optymalnych obrotach i dzieki temu uzyskujemy mniejsze spalanie. Dzieki temu taki Fisker Karma moglby teoretycznie, przy miejskim uzytkowaniu i korzystaniu tez z gniazdka byc tankowany raz do roku. A to juz spora oszczednosc paliwa. -- Derwisz

Re: Popieram jane 14 przykładem przez analogię

trwałość silnika 5000 obrotów: 150 000 - renta tuż przed czterdziestką trwałość silnika zadbanego i eksploatowanego optymalnie: 500 000 do 1 000 000 - błogie życie na późnej i uczciwie zapracowanej emeryturze :PPP

Re: Nareszcie jakaś sensowna hybryda.

powoduje ze trzeba zainstalowac bardzo duza i ciezka baterie - wysokie obroty turbiny wymagaja kosztownych (i ciezkich) przekladni zeby uzyskac optymalne obroty generatorow. - koniecznosc osobnych generatorow i silnikow (obecne hybrydy uzywaja silnikogeneratorow) zwieksza mase i koszt I w sumie jak sie to

Re: Opel Ampera | Pierwsza jazda

wzrosnąć ponad optymalne, niskie obroty. Szczególnie gdy jedziemy na wyładowanych (dokładnie do 20 proc.) akumulatorach, ale przez większość czasu silnik spalinowy delikatnie "terkocze" sobie pod maską. Co z ilością miejsca na tylnych fotelach? Nie jest to z pewnością przedłużona S-klasa, ale

Re: 10 rad mistrza ekonomicznej jazdy

. optymalny zakres pracy. W zakresie tych obrotów paliwo spalane jest najwydajniej, nie ma zbytnich drgań, spalania stukowego itp. Niestety producenci rzadko pokazują "wszem i wobec" wykresy z hamowni. Uogólniając, najniższe jednostkowe zużycie paliwa ( g/kWh) jest w okolicach obrotów maksymalnego

Śruba nastawna

Śruba nastawna ? rodzaj śruby okrętowej, która posiada zdolność zmiany skoku poprzez obrót łopat wokół osi prostopadłej do osi obrotu pędnika. Zmiana skoku śruby powoduje zmianę siły naporu generowanej przez pędnik. Własciwość ta, w warunkach zmiennego obciążenia, pozwala na optymalne wykorzystanie

Star T359E

? 6840 cm? Stopień sprężania 17 (ZS) (ZS) Moc maksymalna 150 KM 170 KM Obroty mocy maks. 2800 obr/min 2400 obr/min Maks.moment obrotowy 432 Nm 525 Nm Obroty maks. momentu 1800-2100 obr/min 1400 obr/min Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni Doładowanie brak Turbosprężarka Jednostkowe

Tumbler (obróbka wibrościerna)

mieszarkami bębnowymi. Doświadczalny wzór na optymalne obroty bębna o średnicy poniżej jednego jarda: N = -0,02 \times D_{cal} + {90 \over D_{cal}} + 20 gdzie: N – obroty bębna; Dcal – średnica bębna w calach. w jednostkach metrycznych: N = -0,08 \times D_{cm} + {230 \over D_{cm}} + 20

Wine banking

Bordeaux dla win czerwonych wytrawnych obejmuje pięć pozycji, dla win białych przewidziane są tylko dwie klasy. PrzechowywanieWina będące przedmiotem inwestycji muszą być przechowywane w certyfikowanych piwnicach, zapewniających optymalne warunki dla dojrzewania oraz gwarantujące ich najwyższą jakość. Wina

Need for Speed: World

na okrążenia Sprint – wyścig z punktu A do B Drag – gracze ścigają się na krótkim odcinku drogi i muszą zmieniać biegi, gdy silnik osiągnie optymalne obroty Ucieczka drużynowa – gracze muszą działać zespołowo, aby dotrzeć do wyznaczonego miejsca i zgubić pościg policji w określonym czasie

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.