opory aerodynamiczne

Marcin Lewandowski

McLaren kończy produkcję 12C

McLaren kończy produkcję 12C

Zaskakująca wiadomość dla fanów McLarena. Firma postanowiła zaprzestać produkcji swojego podstawowego modelu 12C. Powód to duży popyt...

100 lat dla Elżuni!

Współczynnik oporu aerodynamicznego równy 0,75. Obrys boczny przypominający odwrócony trapezoid. Drewniane 30 calowe szprychowe koła, buda z blachy i dwudziestokonny 4 cylindrowy silnik o pojemności 2.9 litra, to stuletni Ford T.

Caterham Aero Seven Concept

AeroSeven to pierwszy Caterham wyposażony w kontrolę trakcji. To jednak wcale nie przeszkadza mu w byciu bezkompromisowym ścigaczem

Paryż 2010 | Hybrydowa Kia Sportage

Paryż 2010 | Hybrydowa Kia Sportage

-konnym silnikiem elektrycznym.Kia wzbogaciła hybrydowego Sportage'a o opony o niższych oporach toczenia i kilka aerodynamicznych dodatków. Marcin Sobolewski Kia Sportage - i znowu to samo? - PIERWSZA JAZDAKia Venga - za ciosem - PIERWSZA JAZDAKia - ogłoszenia motoryzacyjne

Jak przewozić narty samochodem? | Poradnik

Jak przewozić narty samochodem? | Poradnik

ochronę nart mogą zapewnić specjalne pokrowce. "Jeśli przewozimy sprzęt narciarski na zewnątrz samochodu, pamiętajmy o jego prawidłowym zamocowaniu. Narty powinny być zamontowane tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu opory aerodynamiczne będą mniejsze, zniwelowane zostanie również powstawanie

Salon Frankfurt 2013 | Peugeot 208 Hybrid FE

Salon Frankfurt 2013 | Peugeot 208 Hybrid FE

zredukować masę. W sumie w stosunku do seryjnego Peugeota 208 1.0 VTi udało się zrzucić... 200 kg. Peugeot zastosował też "koła przyszłości". W celu obniżenia oporów toczenia i aerodynamicznych zastosowano wąskie opony o dużej średnicy (19 cali).Doskonale przygotowana baza potrzebuje jeszcze źródła

Nowe Mercedesy Blue Efficiency

Nowe Mercedesy Blue Efficiency

klasa E 220 CDI Blue Efficiency Edition. Zastosowano w niej pakiet aerodynamiczny, elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), opony o niskich oporach toczenia oraz wydłużone przełożenie główne. Pozwoliło to na uzyskanie średniego spalania na poziomie 4,5 l/100 km i średniej emisji dwutlenku węgla 119 g

Mercedes-Benz 190 E: 50 tys. km w 201 godzin!

Mercedes-Benz 190 E: 50 tys. km w 201 godzin!

przez kierowcę żaluzję. Zapewniała ona właściwą temperaturę eksploatacyjną podczas chłodniejszych nocy, a przy okazji ograniczała opór aerodynamiczny. Grill zasłonięto łatwym do zdemontowania ekranem, zapobiegającym blokowaniu się kanałów powietrznych, natomiast plastikowe nakładki przednich lamp

Rekordowo oszczędny Ford Focus

Rekordowo oszczędny Ford Focus

ręczna, 6-biegowa skrzynia o dłuższych przełożeniach, układ start-stop, system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz pakiet aerodynamiczny z klapami sterującymi dopływem powietrza (dowiedz się, jak działa ten system w Fordzie Mondeo). Auto spoczywa na stalowych felgach z oponami o niskich oporach

Ciężarówka przyszłości firmy MAN

Ciężarówka przyszłości firmy MAN

wyprofilowany, że zamyka lukę pomiędzy naczepą, tylne koła są zasłonięte, zbiorniki paliwa wbudowane w boczne obudowy - wszystko po to, żeby opływające powietrze przepływało bez większych zakłóceń i oporów. Osiągnięty wynik Cx 0,30 mówi sam za siebie. Dzięki poprawie aerodynamiki ciężarówka MAN Concept S spala

Ecobrandy - moda czy biznes?

Ecobrandy - moda czy biznes?

prądem. Prawdziwej alternatywy dla benzyniaka czy Diesla nadal nie ma. Stąd pomysł na downsizing, pakiety aerodynamiczne, opony o niskich oporach toczenia i kolejne filtry (choć po doświadczeniach z pierwszymi filtrami cząstek stałych przynajmniej niektórzy producenci nie są już takimi optymistami). A

Światowy rekord Skoda Citigo CNG!

Światowy rekord Skoda Citigo CNG!

dla cyklu łączonego według NEFZ, które wynoszą 2,9 kg. "Tym rezultatem pokazaliśmy, co można osiągnąć z dobrymi pomysłami, intensywną pracą rozwojową i ciągłą optymalizacją techniczną. Do tego dochodzi udana stylistyka SkodyCitigo, jej mała masa własna oraz mały opór aerodynamiczny. Dzięki temu

Wielka galeria mistrzowskiego Infiniti

Wielka galeria mistrzowskiego Infiniti

5 proc. zmniejszyć opór aerodynamiczny, jednocześnie o 30 proc. zwiększając siłę docisku. Mistrzowski FX ma lepiej jeździć także dzięki zrzuceniu zbędnych - dokładnie 46 - kilogramów. Lżejsze są na przykład 21-calowe, wieloramienne obręcze.To, czego gołym okiem nie widać, to sztywniejsze sprężyny i

Renault Sport R.S. 01 | Imponujący design i wysokie osiągi

Renault Sport R.S. 01 | Imponujący design i wysokie osiągi

to, że nie wytwarza oporu aerodynamicznego, a więc nie zmniejsza maksymalnej prędkości. Nad dyfuzorem umieszczona jest podwójna końcówka wydechu oraz światła z diodami LED, uzupełniające oryginalny układ świateł, rozciągających się na niemal całą szerokość Renault Sport R.S. 01. W parze ze

Salon Frankfurt 2011 | Oszczędne Fordy

Salon Frankfurt 2011 | Oszczędne Fordy

felgach z oponami o niskich oporach toczenia, przykrytych kołpakami o "opływowej" stylizacji. Efekt? Średnie zużycie paliwa to według Forda 3,4 l/100 km, a średnia emisja dwutlenku węgla wynosi 89 gramów na kilometr, czyli tyle samo, ile emituje hybrydowa Toyota Prius. Konkurencyjny Volkswagen

VW Passat pobił Rekord Guinnessa

VW Passat pobił Rekord Guinnessa

Passat BlueMotion z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 105 koni według VW zużywa średnio 4,4 l/100 km. Błękitna wstążka oznacza dodatkowy pakiet aerodynamiczny, obniżone zawieszenie, system start-stop, skrzynię biegów z dłuższymi przełożeniami i opony o niższych oporach toczenia - wszystko to w celu

Bertone Mantide ujrzał światło dzienne

Bertone Mantide ujrzał światło dzienne

około 100 kg na całkowitej masie auta. Futurystyczna sylwetka wytwarza o 25% mniejsze opory opory powietrza oraz większą o 30% siłę dociskającą. Corvette w nowej włoskiej kreacji rozpędza się do setki w 3,2 sek. a jego prędkość maksymalna wynosi 351 km/h.W przeciwieństwie do wspomnianego już Z03

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

certyfikowane, sprawdzone pod względem aerodynamicznym. Domorośli mechanicy, którzy samodzielnie dokonują drobnych napraw i czynności obsługowych, zbyt mocno dokręcają zazwyczaj łożyska w piastach kół, zwiększając niepotrzebnie opory toczenia. Wynika to głównie z braku klucza dynamometrycznego i znajomości

Salon Genewa 2011 | Accord po zmianach

Salon Genewa 2011 | Accord po zmianach

aerodynamiczne karoserii, nowe łożyska kół i opony o zmniejszonych oporach toczenia.Nad lepszym zestrojeniem zawieszenia i układu kierowniczego pracowano wspólnie z zespołami z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Dzięki zastosowaniu dodatkowych materiałów wygłuszających, odświeżony Accord będzie również cichszy. Na

Astra, która zużywa 3,7 l/100 km

Astra, która zużywa 3,7 l/100 km

, oświetlenie LED oraz aerodynamiczne dodatki. O 12 mm zmniejszył się prześwit, standardowe opony ustąpiły miejsca ogumieniu o mniejszym oporze toczenia, a wlot powietrza został wyposażony w aktywną przysłonę, odcinającą dopływ powietrza przy wyższych prędkościach.Marcin SobolewskiZOBACZ TAKŻE:Opel Astra 1.6

Focus ECOnetic

Dowodzi tego Focus ze znaczkiem ECOnetic wyposażony w turbodiesla 1,6 (109 KM). Dzięki obniżonemu zawieszeniu, zestawowi aerodynamicznemu, oponom o niskim oporze toczenia i filtrowi cząstek stałych auto spala średnio 4,5 litra i emituje zaledwie 115 g CO2 na kilometr. Zwykły Focus z tym samym

Mistrz oszczędności

Mistrz oszczędności

;Greenland" mają niskie opory toczenia. Wszystko to w aucie ważącym 1150 kg. W Niemczech można już zamawiać Volkswagena Polo BlueMotion - jego cena zaczyna się od 16 500 euro (ok. 68 800 zł).Linie zielonych, tudzież niebieskich modeli ma już wielu producentów. Opel nazywa to ecoFLEX, Ford Econetic, a

Opel Insignia po zmianach

Opel Insignia po zmianach

litra. Nowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 10,9 s i rozpędza się maksymalnie do 205 km/h. Opel chwali się, że w połączeniu z sześciostopniową manualną skrzynią biegów, układem start-stop, aerodynamicznymi osłonami podwozia i oponami o niskim oporze toczenia o rozmiarze 225/55 R 17 Insignia

Bezdymna Ibiza

obręczami aluminiowymi.Własności aerodynamiczne pojazdu to kolejny aspekt, który miał wpływ zarówno na obniżenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji spalin. W nowej Ibizie Ecomotive zastosowano takie rozwiązania, jak nowo zaprojektowany zamknięty przedni grill i nowy tylny spojler. Obniżono opór

Volvo R-Design - ekolog w dresie

Żeby samochód mógł mało palić musi mieć przede wszystkim oszczędny silnik. Często oznacza to mniejszą moc i kilka zabiegów pomagających obniżyć opory toczenia i powietrza. Kiedy auto wyjedzie już tunelu aerodynamicznego można już je zachwalać jako przyjazne dla środowiska naturalnego. Problem w tym

Tokio 2011 | Suzuki Regina

motoryzacji) to słowo "aero". Panhard miał być autem dynamicznym (i był jego - prędkość maksymalna wynosiła 130-145 km/h), a Regina aerodynamicznym. Jak chwali się Suzuki, współczynnik oporu powietrza ma być o 10 procent niższy, niż u konkurencji, ale konkretów nie podaje.Nadwozie Suzuki zostało

Mantide powstanie

. Przyspieszenie do 100 km/h ma zajmować 3,2 sekundy (ZR1 - 3,5 sek) a prędkość maksymalna to 351 km/h (ZR1 - 330 km/h). Wszystko dzięki temu, że Bertone spędziło dużo czasu w tunelu aerodynamicznym i zmniejszyło opór powietrza o 25%. Docisk aerodynamiczny zwiększył się o 30% w porównaniu do Corvette a waga jest

Rekordziści absolutni | Historia bicia rekordu prędkości

, przekraczając po raz pierwszy w Europie barierę 200km/h. Podczas gdy auto konkurowało na wyścigowych arenach Erle gorączkowo pracował w Mannheim nad bardziej aerodynamicznym nadwoziem. Zbudował samochód tak wąski jak to było możliwe, aby zmniejszyć opór powietrza. Wyjaśnia to dlaczego  dźwignia zmiany

Samochody z zapomnianej bajki | Panhard

Panharda był 24. Miał dwucylindrowy silnik z poprzednika i dwudrzwiowe nadwozie, ale gdyby nie opory Citroëna, doczekałby się pewnie kolejnych dwóch cylindrów i jeszcze jednej pary drzwi. Już pal licho, że model 24, jako jeden z niewielu modeli w tamtych czasach, miał pasy bezpieczeństwa, podświetlane

Nissan GT-R szybszy od nowego Lambo

sprzedawanego modelu jest lżejszy i mocniejszy. Zamiast 530 KM, z podwójnie turbodoładowanej V6-ki inżynierowie wycisnęli 550 KM (przy 6400 obr./min.), jednocześnie podnosząc maksymalny moment obrotowy z 612 do 632 Nm (w zakresie 3200 - 5800 obr./min.). Dopieszczono również pakiet aerodynamiczny, który przy

Volvo Drive - nie pytaj o osiągi

nowe wyposażenie aerodynamiczne, opony o niskich oporach toczenia oraz specjalne felgi. Wszystko po to, by obniżyć spalanie a tym samym emisję szkodliwych substancji. Te zabiegi dały bardzo dobry efekt. C30 potrzebowało w cyklu mieszanym jedynie 4,4 litra paliwa na przejechanie 100 km, wypuszczając

Frankfurt 2009 | Audi R8 e-Tron zaprojektował Polak

drugie, by auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Z założenia ma być w końcu ekologiczne. Zwykle trudno pogodzić te dwie cechy, dlatego projektanci zdecydowali się na zastosowanie ruchomych elementów. Zarówno pokrywa baterii w tylnej części nadwozia jak i szklany grill mogą się przesuwać, w

Bertone - co mu zawdzięczamy?

- co jej zawdzięczamy? ItalDesign - co mu zawdzięczamy?Samochody: ogłoszeniaTrzy Alfy Romeo BAT z pierwszej połowy lat 50. powstały po to, by w sposób niezauważalny przecinać powietrze. To modele eksperymentalne, których celem było zrozumienie, czym jest opór powietrza i jak sprawić, by nie

Rowery - jak je przewozić?

będą ważyć więcej, niż wynosi określona przez producenta nośność dachu (auta osobowe-zazwyczaj 50 kg, terenowe i rekreacyjne - 70 kg). Dodatkową wadą takiego rozwiązania jest znaczne zwiększenie wysokości pojazdu. Opór aerodynamiczny poważnie wzrasta, znacząco rośnie zużycie paliwa. Nie zawsze

Rowery - jak je przewozić?

). Dodatkową wadą takiego rozwiązania jest znaczne zwiększenie wysokości pojazdu. Opór aerodynamiczny poważnie wzrasta, znacząco rośnie zużycie paliwa. Nie zawsze można wjechać na parking podziemny czy do budynku parkingowego, problemem mogą być też nisko rosnące gałęzie, gdy jedziemy zadrzewionym duktem

60 lat Chevroleta Corvette

również upraszczało obsługę i zmniejszało opór aerodynamiczny. Jednocześnie C6 zachowała podwójne, okrągłe tylne lampy oraz wnętrze z charakterystycznym kokpitem. » Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze « Projekt oraz struktura podwozia szóstej generacji były bardzo podobne

Lexus LFA podbija Nürburgring

aut (z 500 egzemplarzy LFA, które w ogóle opuszczą fabrykę). Każde z nich otrzyma przydomek Zielonego Piekła i zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny oraz wzmocnione o 10 KM serce. Większy spojler przedniego zderzaka, zmodyfikowane progi i tylne skrzydło z polimerów zbrojonych włóknami węglowymi (CFRP

Nissan GT-R w szczegółach | Galeria

hamulec.Zmiany wyglądu zderzaków to nie tylko widzimisię stylistów, ale ciężka praca w tunelu aerodynamicznym. Dzięki tym wysiłkom współczynnik oporu powietrza Cd spadł z 0,272 do 0,268. Dzięki zmianie kształtu tylnego dyfuzora nastąpił wzrost siły dociskowej o 10% w stosunku do dotychczasowego modelu. W celu

Frankfurt 2009 | Niebieska ofensywa Volkswagena

paliwa. Oprócz dopracowanych, oszczędnych jednostek wysokoprężnych z systemem wtrysku common-rail, należą do nich m.in.: odpowiednio dobrane długości poszczególnych przełożeń skrzyni biegów, system Start-Stop, opony z niskimi oporami toczenia oraz aerodynamicznie udoskonalone nadwozie oraz felgi. Golf

Auto jak piłka - niższe spalanie?

Firma Fastskinz (z ang. "szybkie skóry") zgłosiła do urzędu patentowego w USA technologię polegającą na obklejaniu samochodów folią z dziurkami. Dzięki niej auto ma stawiać mniejszy opór powietrza i w związku z tym spalać mniej paliwa. Założenie jest takie: gładka karoseria nie przyciąga

Lexus LFA Nürburgring | Z ulicy na tor

torze Nürburgring, Lexus zbuduje 50 egzemplarzy specjalnej wersji modelu (z 500, które w ogóle opuszczą fabrykę). Każdy z nich otrzyma przydomek Zielonego Piekła i zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny oraz wzmocnione o 10 KM serce.Większy spojler przedniego zderzaka, zmodyfikowane progi i tylne

Nowe Porsche 911 GT3

nich wygląda na krytyczną.Specjalny pakiet aerodynamiczny, przygotowany przez inżynierów Porsche dla tego modelu, zagwarantował zmniejszenie oporów powietrza oraz lepszą stabilność i pewność w prowadzeniu. Wpłynęło to również na bardziej rasowy i agresywny wygląd całej linii samochodu.Aktywne

Salon Frankfurt 2013 | BMW i8

mm, szerokości 1942 mm i wysokości 1293 mm, BMW i8 ma proporcje typowego samochodu sportowego. Jego dynamiczna osobowość podkreślona jest również przez długą maskę, rzucające się w oczy elementy aerodynamiczne, wydłużoną linię dachu, krótkie zwisy i szeroki rozstaw osi wynoszący 2800 mm

Najciekawsze koncepty Mercedesa

dobrych wskaźnikach aerodynamicznych (współczynnik oporu 0,18). Ogromne wrażenie robi silnik - na rekord szykował się 44,5 litrowy potwór V12, którego moc miała sięgać aż 3000 KM (niektóre źródła piszą nawet o 3500 KM...). Szukano miejsca dla T80. Początkowo planowano jedną ze słynnych niemieckich

Kosmetyczne zmiany Nissana GT-R

Wszystko o samochodach marki Nissan: PARKING.MOTO.PLPrzede wszystkim Nissan postanowił popracować nad aerodynamiką auta. Tak więc zmiany wyglądu zderzaków to nie tylko widzimisię stylistów, ale ciężka praca w tunelu aerodynamicznym. Dzięki tym wysiłkom współczynnik oporu powietrza Cd spadł z 0,272

Mercedes 190 kończy 30 lat

. Mercedes mówił, że obniża on współczynnik oporu powietrza (z 0,33 do 0,29) i zwiększa siłę docisku w czasie szybkiej jazdy. BMW stwierdziło, że jeśli to prawda, to w takim razie musi poprawić swój tunel aerodynamiczny. Podobno niedługo potem firma z Bawarii sprawiła sobie nowy pokoik, gdzie można

Top 5 | Wymuszone poprawki

wersji silnik tylnej wycieraczki jest nieco mniejszy, co zmniejsza opór powietrza w czasie jazdy. Bez wątpienia ta zmiana jest najważniejsza w całej tej historii.ZOBACZ TAKŻE:TOP 10 | Motoryzacyjne bliźniaki TOP 10 + 1 | Najlepsze do driftu Samochody - ogłoszeniaNajlepszy przykład na wymuszone zmiany

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

kombi w stylu Fabii, Clio czy Ibizy nie są już tak nowatorskie i pomysłowe, prawda?ZOBACZ TAKŻE: Fabryczni tunerzy | AMG Fabryczni tunerzy | Nismo Samochody: ogłoszeniaCNR wygląda tak, jakby go skręcało z bólu, ale jest bardzo aerodynamiczny. Jego współczynnik oporu powietrza to Cx=0,20. Dla

35 lat "eMek" - Moc, siła i doskonałość

E30 produkowane było w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywności oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria została dosyć mocno zmieniona. Żeby zmieścić powiększony rozstaw kół poszerzono błotniki. Poza tym dobudowano z przodu i z

Skoda Fabia Greenline - test | Pierwsza jazda

. Wyjmij z samochodu niepotrzebnie obciążające go przedmioty. 11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta (silnik, zawieszenie itd.) i zdejmij bagażnik dachowy, jeśli z niego nie

Opel Insignia EcoFlex - test | Pierwsza jazda

. Wspomniałem już o oponach? Też są eko, a dokładniej o niskich oporach toczenia. To nowość Michelina w rozmiarze 225/55 R17. Wszystko po to, by współczynnik oporu powietrza zmniejszyć z 0,28 do 0,26, a co za tym idzie ograniczyć średnie zużycie paliwa. Efekt? 5,2 litra na setkę przy zachowaniu dynamiki auta w

Top 5 | Oszczędne i używane

życie zweryfikuje te ambitne cele, ale nawet jeśli realne zużycie będzie wyższe niż deklarowane, to wciąż będzie naprawdę niewielkie. Jak je osiągnięto? Obniżając zawieszenie o 15 mm, wydłużając przełożenia skrzyni biegów, montując opony o obniżonym oporze toczenia, dodając filtr cząstek stałych

Mitsubishi Outlander 2.2 D-ID | Test | Nie na pokaz

Outlander, ma poprawić własności aerodynamiczne samochodów Mitsubishi. Współczynnik czołowego oporu powietrza zmniejszono o 7 proc. (Cx=0,33). Druga kwestia, to redukcja masy. Testowany Outlander 2.2 D-ID 4WD w wersji 7-miesjcowej (masa własna 1 590 kg) jest o ponad 100 kg lżejszy od poprzedniej generacji

Nowa Toyota Prius - odsłona trzecia

aerodynamicznych, poskutkowało większą ilością miejsca nad głowami pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Wszystkie te zabiegi pozwoliły uzyskać najniższy wśród produkowanych wielkoseryjnie samochodów współczynnik oporu powietrza równy 0,25Cx. Z ciekawostek można wspomnieć o możliwości kupienia Priusa ze

Lexusowa Hybryda

żarówki.Współczynnik oporu aerodynamicznego modelu HS 250 H wynosi 0,27 - to bardzo dobry wynik. Dużo wysiłku poświęcono na to, by przepływ powietrza wokół samochodu był jak najmniej zakłócony i pozbawiony turbulencji.Luksus, w tym systemy nawigacji i audio zostały przeniesione z modelu RS. Nowością jest HUD, czyli

Golf VII | Wczoraj przecieki, dzisiaj ceny

aerodynamicznych rozwiązań, spalanie będzie jeszcze niższe - 3,2 litra oleju napędowego na 100 km, czyli 85 g/km CO2.Czy to możliwe? Na papierze owszem. W praktyce będzie to trudne do zrealizowania. Obiecujemy jednak, że gdy Golf VII trafi w nasze ręce, sprawdzimy ile w rzeczywistości potrzebuje paliwa. Już

Samochody z innej bajki - Isdera

Isdera narodziła się w 1969 roku, ale dopiero w 1983 roku została oficjalnie zarejestrowana. Zanim na poważnie wzięła się za produkcję samochodów, konstruowała różne dziwne prototypy. Choćby hybrydę gokarta z motocyklem z aerodynamicznym bodykitem, który swoim futuryzmem zawstydzał statki kosmiczne

Mercedes CLA 200 - Test | Piękno i emocje

serii 3 czy z Mercedesem klasy C uznaliśmy za bezsensowne.Oferta niemal 3 tysięcy używanych MercedesówCLA zwraca uwagę na każdych światłach i parkingu. Nieważne czy stoi czy jedzie ludzie oglądają się za nim. Każdy detal karoserii dopieszczano w kanale aerodynamicznym. W efekcie ten model Mercedesa ma

Volvo V60 Plug-in Hybrid - Test | Za kierownicą

spalin, zero hałasu. Jeden ruch ręką i auto jedzie tylko na prądzie. W prowadzeniu nic się nie zmieniło, może jedynie start z zatrzymania jest bardziej płynny no i szybszy. Moment obrotowy dostępny jest praktycznie od zera. Pedał gazu stawia większy opór, a skrzynia biegów zmienia oprogramowanie. Jeśli

Mercedes C 200 CGI - test | Za kierownicą

bardziej wyrazistym kształcie, ma aluminiową maskę i bardziej wydatne (czytaj: opływowe) zderzaki. Godziny spędzone w tunelu aerodynamicznym opłacą się przy dystrybutorze. Współczynnik oporu powietrza spadł z 0,27 do 0,26, co oznacza oszczędność 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów podróży z prędkością

Rekord prędkości

. Wskaźniki temperatury sygnalizowały niebezpieczeństwo zatarcia, a w tych warunkach eksplozji silnika. Poczułem, że auto już nie przyspiesza (licznik dawno wskazywał 400 km/h), i zdjąłem nogę z gazu. Uuuch - w moje ciało wbiły się sześciopunktowe pasy, choć nawet nie dotknąłem hamulca! Opory powietrza były

Nissan GT-R Cobra N+

pracą silnika. Zwiększono też o 0,15 bara ciśnienie doładowania, układ dolotowy został wyposażony w jeszcze bardziej sportowe filtry powietrza, a układ wydechowy w stawiające mniejszy opór spalinom katalizatory.Dzięki tym zmianom GT-R COBRA N+ przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy a prędkość

Chevrolet Volt - przyszły konkurent Priusa

;odkleja" się od nadwozia, znacznie zmniejszając opór:    Myślicie pewnie, że 65 kilometrów to mało. GM odpowiada, że ponad 70% Amerykanów właśnie taki dystans pokonuje każdego dnia. Jeśli jednak zapragniemy przejechać więcej, w sukurs przyjdzie trzycylindrowy silnik spalinowy o

Honda IMA

mieszanki, a co za tym idzie moment przy niskich i moc przy wysokich prędkościach obrotowych)do 7 proc.- zmniejszenie oporów aerodynamicznych (płaska podłoga, nowy przedni zderzak, spojler na drzwiach bagażnika) - Cx 0,28- elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS)- opony o niskich oporach toczeniaKompendium

Nowy Nissan Qashqai | Prezentacja modelu

się współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cx=0,32. Qashqai drugiej generacji to nowy model pod każdym względem, a nie tylko unowocześniona wersja dotychczasowego modelu. Nowy crossover jest pierwszym autem zbudowanym na nowej platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan. Samochód

Ford Shelby GT500 - test | Za kierownicą

-u.Trzeba najpierw przestawić auto pod pałacyk, przed którym fotograf zrobi zdjęcia statyczne - szykuje się bowiem krótkotrwała przerwa w nawałnicy. Sześciostopniowa skrzynia biegów Tremec TR6060 pracuje jak w ciężarówce - duże opory, trzeba się przyzwyczaić do pracy sprężyny i skoku dźwigni, sprzęgło

Samochody prawie nieznane Deco Rides

błotnikom i karoserii w kształcie kropli wody auto ma bardzo dobry współczynnik oporu powietrza. Deco Rides zbudował ten samochód od podstaw. Auto zaprojektowano tak, żeby nie było idealną kopią modeli Figoni&Falaschi. Miało mieć swoje cechy. O to zadbał niejaki Chip Foose, niezależny projektant i

Nieznane BMW M8 | Wideo

8 to stylistyczna kwintesencja przełomu lat 80. i 90., z otwieranymi reflektorami oraz łagodniejszą niż u progu lat 80. kreską. Efekt? Współczynnik oporu powietrza równy 0,29 wobec 0,39 dla produkowanej wcześniej serii 6 w wersji CSi. Rzecz jasna, nie zabrakło znaków charakterystycznych dla każdego

Oto polskie pendolino. W poniedziałek wejdziemy do środka

wagonach tradycyjnych. Reagują szybciej na komendy przyspieszania czy hamowania, przez co jazda ze zmiennymi prędkościami nie stanowi żadnego problemu. W długich i efektownych dziobach - których rolą jest m.in. zmniejszanie aerodynamicznego oporu powietrza i hałasu - znajdują się strefy zgniotu (m.in

Najpiękniejsze koncepty - Część I

opracowywano w tunelu aerodynamicznym, co widać już a pierwszy rzut oka. Samochód został pozbawiony drzwi. By dostać się do wnętrza należało odsunąć ogromny fragment karoserii, co nie było zbyt praktycznym rozwiązaniem, ale wyglądało bardzo efektownie. Hurricane nie posiadał tylnej szyby. Zamiast niej w

Honda Jazz - Cały ten Jazz

turbodiesel, zamiast tego w niedalekiej przyszłości Honda zaoferuje nam hybrydową wersję Jazza. Układ kierowniczy stawia przyjemny, "inżynieryjny" opór, a precyzyjna i lekko działająca 5-biegowa skrzynia biegów to wzór do naśladowania. Mocniejszy silnik dostępny jest także ze zautomatyzowaną 6

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon - potwór z bagien

, duża pojemność (3,8 litra), czyli stara amerykańska szkoła budowy silników. Ale sprawuje się dobrze. Powyżej 100 km/h nie radzi sobie jednak skutecznie z gigantycznymi oporami powietrza, jakie stwarza kompletnie nieaerodynamiczne nadwozie Jeepa. Sensowną prędkością podróżną jest 110-120 km/h. Szybciej

Paliwo - co robić, żeby nie przepłacać na stacjach benzynowych?

. Nieużywany bagażnik dachowy również powoduje dodatkowy opór powietrza, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy. Naruszeniem charakterystyki aerodynamicznej nadwozia samochodu jest jazda z otwartym oknem. Wszak współczynnik oporu powietrza cx wyznaczany jest dla zwartej bryły karoserii bez dodatkowych załamań

Rekord Mercedesa

opływowej sylwetce można też znacznie zmniejszyć zużycie paliwa. Nie dziwi więc fakt, że Mercedes zainwestował niedawno kilkadziesiąt milionów euro w nowy tunel aerodynamiczny. Jego otwarcie ma odbyć się latem.

Konkurenci i ocena końcowa

użycia dużej siły, spore przechyły na zakrętach, duża średnica zawracania i ograniczona poręczność w mieście, wysoki współczynnik oporu aerodynamicznego, słaba widoczność do tyłu, możliwa konieczność powiększenia garażu, wysoka cena i spore koszty utrzymania.NASZE NOTYskala 0-8

Mercedes klasy A i B - Znajdź różnice

aerodynamiczne, obniżono masę nadwozia, zmniejszono opór toczenia oraz przeprogramowano jednostkę sterującą, co wpłynęło znacząco na redukcję zużycia paliwa. A160 CDI Blue- Efficiency zadowala się jedynie 4,5 l/100 km, czyli o 0,4 l mniej od wersji standardowej, co jest nie lada osiągnięciem i zdaje się lepszą

Mercedes CLK 270 CDI - test | Za kierownicą

. A więc pierwsze rozczarowanie. I to niemałe. Bo siedząc za kierownicą samochodu, który podaje ci pasy, pompuje fotel i niemalże wyciera nos, możesz oczekiwać pełnej współpracy, a nie ruchu oporu. Mając tydzień na oswojenie się z Mercedesem, z tą refleksją jakoś nie zdążyłem się oswoić. Jedyne

Wybierz najlepszą generację Mercedesa Klasy S

coupe: 491/183/141 i 285 cm).Współczynnik oporu powietrza W126 wynosi 0,36 dla limuzyny i 0,34 dla wersji coupe (typoszereg W116: 0,41).Tym razem inżynierowie skoncentrowali się nie tylko na wyższym komforcie jazdy, ale i na oszczędzaniu paliwa. Dopracowana w tunelu aerodynamicznym sylwetka w połączeniu

Za co kochamy francuską motoryzację?

współczynnika siły oporu aerodynamicznego, oznaczanego symbolem Cx. Zbudowano 1 170 645 egzemplarzy.ZOBACZ TAKŻE:Renault Clio już za 1200 złNowe Renault Clio - wielka galeriaFirmę Alpine założył w 1955 roku jeden z francuskich dealerów Renault. Z czasem pasja przerodziła się w poważne przedsięwzięcie. Zbudowane

Wciąż na szczycie - Mercedes klasy E

, jazda staje się naprawdę bezstresowa. Owo BlueEfficiency to nazwa kilkunastu rozwiązań, które czynią nową E-klasę nie tylko mocniejszą, ale też o jedną piątą oszczędniejszą od poprzedniej. Mają w tym swój udział opony o niższym oporze toczenia, system wyłączający silnik w czasie oczekiwania na zielone

Porsche Boxster II

W wersji na 2005 rok - dostępnej na rynku pod koniec listopada - pojawił się nowy pas przedni ze zmienionym zderzakiem i innymi lampami. Zmiana kształtu maski pozwoliła na poprawę współczynnika oporu aerodynamicznego Cx z 0,31 do 0,29.Nie poprzestano na zmianach stylistycznych. Pod maską

Historia kołem się toczy - Citroën

Citroën XM W latach 1970-1975 Citroën we współpracy z Maserati produkował model SM. Auto wyróżniał niski jak na tamte czasy współczynnik oporu powietrza 0,34, a pod maskę trafił 3-litrowy silnik o mocy 180 koni. Powstało także kilka egzemplarzy wersji kabriolet i limuzyna. Kolejna legenda to

Mitsubishi Lancer Evo VIII

zadyszki. A jeśli się zgrzeje można używając jednego pstryczka orzeźwić go natryskiem wody na intercooler. Teraz ma też mniejsze opory powietrza, większą docisk aerodynamiczny przodu, lepsze chłodzenie silnika, hamulców oraz oleju w silniku i skrzyni biegów. Za to gołym okiem nie sposób dostrzec usztywnień

Co zwiększa bezpieczeństwo?

pulsacyjne w poślizgu wymaga dużych umiejętności, zimnej krwi i doświadczenia. Większość kierowców po prostu wciska w takich sytuacjach hamulce do oporu, co powoduje zablokowanie się kół, a w konsekwencji niekontrolowaną jazdę przed siebie bez możliwości zmiany kierunku. Tu jednak w sukurs kierowcom przyszli

Mercedes G 270 CDI

przekładnia kierownicza niedająca zbyt dużego wyczucia i opony 285/55/18 stawiające spory opór w czasie manewrów. Ciekawe, jak prowadzą się egzemplarze z 20-calowymi i większymi kołami, tak chętnie zakładanymi przez czarnoskórych raperów za oceanem, gdzie G-klasa zadebiutowała w październiku 2001. Z drugiej

Jak przewozić rower samochodem

, waha się od 150 do 700 zł. W takich urządzeniach możemy jednak przewozić ładunek o masie nieprzekraczającej 45 kg. Ponadto dość często słychać, że samochód przewożący rowery w taki sposób stawia większy opór opływającemu go powietrzu. A to przekłada się na wyższe zużycie paliwa.Ulubiony sprzęt

Konfrontacje: Clio Sport/Ibiza FR 1,8 T

? Fenomenalny! Oczywiście, gdyby pozbawić go turbo, pewnie nie zdołałby uciągnąć samych znaczków na karoserii. Mamy tu jednak do czynienia z bardzo sprawnym silnikiem, który swoje 220 niutonometrów rozwija już przy 2000 obrotów i kręci się bez oporów do czerwonego pola na obrotomierzu. Jest przy tym bardzo

Historia kołem się toczy - Audi

kolejnych 20 lat Niemcy ciężko pracowali na miano producenta aut klasy premium. W 1982 roku pokazali kolejną generację Audi 100, popularnie zwaną Cygarem. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza równym 0,30, auto zyskało miano najbardziej aerodynamicznej limuzyny na świecie. W 1985 roku zmieniono nazwę

RENAULT LAGUNA II

planuje, że 40% Lagun II będzie kupowane z nadwoziem kombi. Nadwozie Laguny II ma współczynnik oporu aerodynamicznego Cd = 0,30, natomiast Laguny II Grand - 0,32. Nadwozie wykonano z galwanizowanych blach i objęto 12-letnią gwarancją na korozję. Liczne wzmocnienia (np. słupek boczny z blachy grubości 4,3

Porsche 911 Carrera - test | Za kierownicą

spotyka się teraz z nowym. Bo 997 jest zaprojektowanym od nowa samochodem, a nie modelem po liftingu. Jest większy, mocniejszy, bezpieczniejszy, lepiej wyposażony, bardziej aerodynamiczny, ale cięższy od 996 tylko o 25 kg (1395 kg).Pozostaje nieśmiertelny boxer umieszczony z tyłu, charakterystyczna

Jeep Wrangler 4.0 Sport

poprzecznymi żebrami - to wizytówki Wranglera. Pokazują, że projektanci nie zaprzątali sobie głowy współczynnikiem Cx albo wręcz zapragnęli stworzyć najmniej aerodynamiczny samochód wszech czasów. To jeden z powodów, dla którego Jeep pali tak dużo, nawet 20l/100km, co nawet przy 70-litrowym baku oznacza częste

Honda Accord 2.4 Executive

, choć nadal wygląd japońskiej limuzyny nie powoduje przyspieszonego bicia serca. Projektanci starali się nadać karoserii rasowy wygląd i aerodynamiczną formę. Accord ma agresywny przód z dużymi wlotami powietrza i wielkim znakiem "H" oraz boczną sylwetkę w kształcie klina. Tylko tył wydaje się

Wielki mecz Japonia - Niemcy

funkcjonuje dobrze, ale "od oporu do oporu" trzeba wykonać prawie 3,5 obrotu kierownicą.Kompaktowa Toyota w podstawowej (w parze z silnikiem 1.6 VVT-i) wersji Terra jest wyposażona m.in. w układ ABS, czołowe i boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka zewnętrzne

Jeep Grand Cherokee WK - test | Pierwsza jazda

tego samego dnia będę testował wersję Granda z 5,7-litrowym HEMI nie studzi moich emocji. Diesel CRD jest: a) szybki, b) dynamiczny w każdym zakresie obrotów, i c) cichy (za to oprócz technologii silnika i materiałów wygłuszających, odpowiada także niski współczynnik oporu powietrza Cx, który udało się

No i To z tego, że kąt natarcia był 22 stopni

równoważąc opory ruchu. . nie silniki nie mogły rownowazyć oporów ruchu - po raz piąty: - obroty ok 40% równowazyły opory przy opadaniu pod katem ok 5 s topni dla lotu z klapami 36 po ścieżce 2,4 potrzeba obrotów powyżej 70% Tu-154 miał na brzozie srednio ok 66% więc siły oporu były znacznie

Re: Strefa Uspokojonego Ruchu

pojazdu, na które składają się: siła bezwładności i opory toczenia kół po drodze, opór aerodynamiczny (przy prędkościach miejskich mało istotny) i opory wewnętrzne mechanizmów oraz chwilowych parametrów pracy silnika, które zależą m.in. od prędkości obrotowej, otwarcia przepustnicy, itd. Jazda powolna

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

typson napisał: > chodzi mi o to jak jest zalezny od predkosci? Bo raczej nie liniowo? Rosnie z kwadratem predkosci. Pobor mocy natomiast rosnie z szescianem predkosci. MfG C.

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

HA! Wiedziałem, ze zlapiesz sie na ten haczyk i natychmiast odpiszesz na takie pytanie! Dzieki :) Zadalem sobie proste pytanie - dlaczego jesli auto o mocy 100KM jezdzi 200km/h to auto 200 konne nie jezdzi 400 :D Skąd bierze sie kwadrat w oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy?

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

typson napisał: > Skąd bierze sie kwadrat w oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy? wzór na siłe oporu powietrza : 1. F(p) = 1/2 * Cx * S * g * V^2 Cx - współczynnik kształtu (bezwymiarowy) S - powierzchnia czołowa (najwieksza pow. przekroju poprzecznego) g - gęstość powietrza V

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy? Nic ujac z wyprowadzenia podanego przez Marka. A dodac co najwyzej konwersje jednostek z ukladu prehistorycznego na metryczny :-) MfG C.

Re: Dlaczego biegacie ?

co produkowana jest energia elektryczna wystarczająca do zasilenia orgranizmu oraz stymulowany jest mózg, który w tym czasie się rozrasta jednocześnie zmniejszając opór aerodynamiczny w okolicach lędźwi !!!

Rozbawiasz coraz bardziej.

Otoż w tłoku generalnie są mniejsze opory aerodynamiczne. Najgorzej jest jechać samemu. Widać, że nie masz najmniejszego pojęcia o kolarstwie.

Re: bzdurna fizyka absurdello ;)))

lub hamulcami aerodynamicznymi, nie tylko samym ciągiem. > nie nie zacznie się wznosic ale zacznie spadać > wlasnie przez te gwałtownie wzrastające opory ruchu Ależ zacznie ! Opory ruchu wzrastają przy dużych kątach natarcia a oni ustawili mały kąt, wystarczający by uzyskać 10% nadwyżki siły

Re: taka oto sytuacja drogowa - bezmyślność + zło

W kolumnie ciężarówek ta, która jedzie pierwsza musi pokonać największy opór powietrza. Te z tyłu chowają się w takiej "aerodynamicznym tunelu", gdzie ten opór jest mniejszy. Więc ta pierwsza zużywa najwięcej paliwa. Dlatego wymieniają się mijescami w kolumnie.

No i co z tego, że kąt natarcia był 22 stopnie ?

obrotów startowych, więc ciąg ich narastał równoważąc opory ruchu. Sam samolot miał spory zapas prędkości ZANIM zaczął zwiększać kąt natarcia więc miał z czego tracić, a i tak niewiele utracił. Tak więc samolot nie spada, szczególnie, że miał już, tuż przed brzozą, sporą prędkość pionową, najwyżej

jak Kowaleczko poleciał Artymowiczem

jakby naginając wynik w kierunku fizyki smoleńskiej. 4.W ogóle pominięto opory powietrza w obrocie skrzydła co przy tej rozpiętosci ma istony wpływ i na siły aerodynamiczne i przez same działanie sil oporu na dynamike obrotu. -- Fizyka wg Naciskowców z forum katastrofa: W czasie

Re: BMW 5 ActiveHybrid

@GT bo w przypadku gazów opory rosną do sześcianu Moc oporów aerodynamicznych rośnie z sześcianem, ale siła z kwadratem. Żeby pokonać opory powietrza na tej samej odległości przy dwukrotnie większej prędkości potrzeba 4 razy więcej energii, ale w 2-krotnie krótszym czasie, stąd 8-krotny wzrost

Re: Najszybszy radiowóz świata

Beznadziejnie aerodynamiczne koguty. Współczynnik oporu powietrza jak w Jelczu

Re: Samolotowe perpetum mobile

Przewiezienie ładunku o 100 km kosztuje tyle samo, co przewiezienie go o 1000 km. Ale chyba w prozni :-) Bo biorac pod uwage opory aerodynamiczne to jednak koszt transportu bedzie wiekszy. cheers -- Certified P.E.B.K.A.C* Technician. * Problem Exists Between Keyboard And Chair...

Re: pytanie retoryczne :-))

Jeszcze sa opory aerodynamiczne, opory toczenia i ewentualnie opory wzniesienia ale chyba wszyscy tu zakladamy ze mowa jest o jezdni poziomej.

Re: Michelin Challenge Bibendum

"opona która jest relatywnie wąska w celu polepszenia wyników aerodynamicznych" Czy na pewno chodziło o opór powietrza ? Może jednak o opory toczenia ?

no i co ...

Sam piszesz, ze glupie. Przeciez masz komputer, droga hamowania uzalezniona jest od znanego oporu wody, zanurzenia (znanego) i masy calkowitej (energia kinetyczna), oporu aerodynamicznego (wiatr). Sadze, ze takie dane masz na ekranie, bez wyjmowania fajki z zebow. W zaden poslizg nie wpadniesz

Re: Samolotowe perpetum mobile

asteroida2 napisał: > Energii wymaga tylko rozpędzenie takiego pociągu. Jak już się > porusza, to opory aerodynamiczne nie zależą od tego, czy jest pełny czy pusty, > więc zużywa tyle samo energii. Przewiezienie ładunku o 100 km kosztuje tyle sam > o, co przewiezienie go o 1000 km

Re: Samoloty przeciwpancerne DWS

Hej patmate napisał: > W późniejsz > ym okresie zaczęo demontować działka z samolotów, zastepując rakietami. Podstawowy problem z tymi ciężkimi działami był taki, że ich masa i opór aerodynamiczny poważnie pogarszały osiągi samolotu. Oczywiście bomby i pociski rakietowe także stawiały

Re: Gaz wciąż najtańszy? Sprawdziliśmy

To jakieś cieńkie te Golfy skoro spalają więcej niż mój 140 konny Scenic, który do tego więcej waży ma większe opory aerodynamiczne:) Gaz jest paliwem ekologicznym powinien być popierany a nie te kopcące rakotwórczymi sadzami diesle.

Re: Wesolo jest, nawet bardzo:

emes-nju napisał: > Państwo dba o bezpieczeństwo. A bezpieczeństwo to możliwość ukarania kierowcy. > A jak go ukarać jak nie widać rejestracji? > > bo przewóz rowerów na dachu wywołuje potężny opór aerodynamiczny > (tu widać też kolejny pozytywny efekt - jeżeli już znajdzie się

Re: F1. Bolid Lotus Renault szybszy przez nową ko

Gość portalu: Andi napisał(a): > Właśnie, kolor biały tworzy najmniejszy opór aerodynamiczny. ales przypalil hehehe

Re: F1. Bolid Lotus Renault szybszy przez nową ko

Właśnie, kolor biały tworzy najmniejszy opór aerodynamiczny. Nie wiem czy przy takich prędkościach większe znaczenie ma masa lakieru czy opory przepływu powietrza (być może faktycznie większy zysk jest na masie lakieru :) )

Re: Co decyduje o dynamice auta

skrzyni biegów, przyczepność opon, opory toczenia, ...), ale są one dużo mniej ważne, może z jednym wyjątkiem - opór aerodynamiczny, który staje się bardzo istotny przy wyższych prędkościach (zwykle > 100km/h) - przy prędkościach autostradowych zwykły sedan będzie przyspieszał znacznie lepiej niż van o

Re: Bariera pomiaru predkosci swiatla

petrucchio napisał: > jotde3 napisał: > > > powietrze nie ? > > Powietrze nie. Na przykład poruszając się (bez napędu) w powietrzu odczuwasz je > go tarcie (opór aerodynamiczny) -- siłę skierowaną przeciwnie do kierunku ruchu > . Nawet jeśli zamkniesz oczy w otwartym

Re: Bariera pomiaru predkosci swiatla

jotde3 napisał: > powietrze nie ? Powietrze nie. Na przykład poruszając się (bez napędu) w powietrzu odczuwasz jego tarcie (opór aerodynamiczny) -- siłę skierowaną przeciwnie do kierunku ruchu. Nawet jeśli zamkniesz oczy w otwartym pojeździe, pęd powietrza powie ci, jaki jest kierunek jazdy

Re: Tymczasem podczas jazdy moim pogniecionym Civ

franek-b napisał: > Mniej więcej do 100km/h opory powietrza > mają niewielkie znaczenie w stosunku do pozostałych oporów, http://www.cbcity.de/wp-content/uploads/2009/07/roll_luftwiderstand_audi_s6_c5.gif Lnia niebieska = opory toczenia. Linia czerwona = suma oporow aerodynamicznych i

Re: Spalanie na autostradzie

Przy takiej prędkości ważne jest: 1. Aerodynamiczny kształt nadwozia - opory powietrza tutaj są decydujące. 2. Pojemność silnika - żeby spalanie nie było duże, warto mieć przynajmniej ok. 2 litrów pojemności. Wtedy się nie "wysila" przy takich prędkościach i nie trzeba deptać gazu mocno

Re: odstep...

. Wielki, sunący z przodu sześcian będzie rozpychał powietrze przed nami, wręcz nas zasysał. Opór aerodynamiczny radykalnie zmaleje. Zużycie paliwa? Nawet o dwie trzecie. Czy to jest bezpieczne? Bardziej, niż sądzicie. Ważący prawie 15 ton autobus lub tir ma o wiele dłuższą drogę hamowania ."

Opór powietrza

Wzory na opór powietrza link Wkleję aby strona nie przepadła : Opór powietrza Poniższy opis pochodzi z książki Marka Utkina pt. "Rower wczoraj, dziś i jutro". Opór powietrza wywołują dwa rodzaje sił: jedna oddziałuje na powierzchnię czołową opływanego ciała (i jest odczuwalna

Wielki dzięks!

podnieść dziób samolotu (no, wzrost tej siły Bernouliego), co spowoduje wzrost oporów aerodynamicznych... Ale mnie to zamuliło. LOL!

Re: Żeglarstwo :)

Aeroplan cięższy leci z nieco większym kątem natarcia niż ten lżejszy. A więc stwarza większy opór aerodynamiczny. Choć nikt mnie nie przekona, że ciało cięższe od powietrza może latać! -- Optymisci wierza, ze swiat stoi przed nimi otworem. Pesymisci wiedza, gdzie ma ten otwor.

Re: Rozbawiasz coraz bardziej.

platfusy.do.paki napisał: > Otoż w tłoku generalnie są mniejsze opory aerodynamiczne. > No i cieplej jest jak to w kupie :))) -- fotoforum.gazeta.pl/3,0,806118,2,1.html Moje kocisko :) Jedynym pozytywnym aspektem Polski Ludowej było to, że zostały w niej stworzone teczki, dzięki którym

Re: Standing Ovation , niech będzie

Tak, on to lubi i jest w tym całkiem niezły. Kaczyński też to lubi, ale to nie jego bajka, ponieważ jest urodzonym safandułą i maminsynkiem, dlatego ubiera to ku...stwo w różne kolorowe szmatki. Najczęściej biało-czerwone. A szmatki, jak wiadomo, ograniczają ruchy i zwiększają opór aerodynamiczny.

Re: Samolotowe perpetum mobile

już ci tu opisali. Ale gdybyś samolotów wziął pociągi na poduszce magnetycznej, to już rozumowanie byłoby popawne. Energii wymaga tylko rozpędzenie takiego pociągu. Jak już się porusza, to opory aerodynamiczne nie zależą od tego, czy jest pełny czy pusty, więc zużywa tyle samo energii. Przewiezienie

Re: to jak to jest z tymi volkswagenami?

mase i nieporownywalnie wyzsze opory aerodynamiczne i toczenia a pali o litr mniej mimo dosc zero-jedynkowego stylu jazdy mojej zony. -- darekk

Re: Wesolo jest, nawet bardzo:

przewóz rowerów na dachu wywołuje potężny opór aerodynamiczny (tu widać też kolejny pozytywny efekt - jeżeli już znajdzie się jakiś maniak cyklizmu i się uprze, to auto z rowerami na dachu prawie na pewno będzie jechało wolniej niż auto z rowerami z tyłu; ależ ta nasza waadza błyskotliwa!), utrudnioną, bo

Formuła 1: Ciężki problem Kubicy

Słyszałem, że skóra koloru czarnego ma większy opór aerodynamiczny.

Samolotowe perpetum mobile

samej mocy silników, bo utrzymanie prędkości nie zależy od ciężaru ładunku, lecz od jego oporów aerodynamicznych. Czy samolot jest pełen, czy pusty opory aerodynamiczne są nie zmienne. Lotnicze perpetum mobile. Nie ma znaczenia jaki ciężar samolot przenosi. Siła nośna zależy od prędkości. Moc silników

Re: tempomat - ciekawostka

warunkach mam duże różnice w zużyciu paliwa - przy identycznych warunkach. Odpowiedź jest banalna - wiatr. Przy prędkościach autostradowych za zużycie paliwa odpowiada przede wszystkim opór aerodynamiczny, którego moc rośnie z sześcianem prędkości, ale prędkości liczonej nie względem ziemi, a względem

wałęsisz :-)

dewulot1 napisał: > Jeszcze sa opory aerodynamiczne, opory toczenia i ewentualnie opory > wzniesienia.... no to jasniej, bo widze ze raka uskuteczniasz co powoduje wtedy duzo wieksze opoznienie hamowania niz podczas jezdy na luzie, przy tych samych warunkach majacych wplyw na hamowanie

Re: Eko jazda

wzajemnie się wykluczają. Odpowiednia odległość przy prędkości TIR-a na autostradzie to odległość za duża, żeby wpływało to na opór aerodynamiczny pojazdu jadącego z tyłu. Z czego wynika, że jazda na tyle blisko, aby ten opór się zmniejszył, to jazda w odległości zbyt małej. Czyli, nazywając rzeczy po

Re: INF wraca jak bumerang

ilością paliwa, dzieki zas prózni i brakowi oporu aerodynamicznego, daje nieproporcjonalny w stosunku do wzrostu masy przy starcie wzrost predkosci pocisku. To wiec jedynie kwestia matematycznego wyważenia masy paliwa pierwszego stopnia i masy trzeciego czlonu. Gdzies tam bedzie jakiś punkt w ktorym

Re: jechałem kaszkajem

spalanie oscyluje im w okolicach 4,5-6,5 l/100 km. SUV z racji oporów toczenia aerodynamicznych i masy musi spalać więcej. Niestety Kaszkaj z takim silnikiem i napędem 4x4 oraz tapicerką dla ludzi a nie ze szmat do podłogi kosztuje sporo więcej. Konkurencję ma w postaci Koleosa, Sportage'a 2 lub 3 i

Re: Eko jazda

Aha, mistrzem oszczędzania paliwa jest mój ojciec, ale on w tym celu uprawia sporty ekstremalne takie jak jazda autostradą 90 km/h w cieniu aerodynamicznym TIR-a. Dzięki temu minimalizuje czynnik wpływający najbardziej na zwiększone spalanie czyli opór powietrza, który jak wiadomo rośnie wraz z

Re: Czy są tu miłośnicy autek zwanych SUV?

większej masy własnej większe opory toczenia i aerodynamiczne oznaczają wyższe zużycie paliwa. Większe koła droższe koła i opony. No i tak dalej.

Re: Brunetki, blondynki...

Aerodynamiczne - bez oporów -- Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem... PAMIĘTAMY O MO-BRUKU

Re: Poczytaj sobie o prawdziwych badaniach:

Z pracy nad aerodynamiczną optymalizacja pojazdu, lub zespołu pojazdów, wyciąnąłeś wniosek że sumaryczny opór aerodynamiczny pojazdów jadących jeden za drugim jest większy niż suma ich oporów indywidualnych? To raczej nie ten przykład.

Re: Samolotowe perpetum mobile

co zrobiles z oporami np kadluba? Jesli poskladasz te sily razem masz ciag do tyl i troche w bok. Do tego najwazniejsza sprawa; ta czesc odnosi sie do sily reakcji a nie sily Bernoulliego! Zwiekszenie kata natarcia spowoduje co innego niz w przypadku sil aerodynamicznych.... cheers -- So long, and

Re: nie 100 km/h, nie 18 KM, nie przecietny

crannmer napisał: > Jednakze Golf wazy suchy dwa i cwierc razy tyle, co Maluch, a takze porusza sie > na znacznie szerszych oponach. Przez co jego opory toczenia beda wieksze. Przy > porownywalnych oporach aerodynamicznych suma oporow Golfa przy 100 bedzie nieco > wieksza, niz suma

Re: Passat spalił 3,08 l/100 km

Akurat na dłuższe trasy waga samochodu nie ma aż tak znaczącego wpływu na zużycie paliwa jak opory toczenia,opor aerodynamiczny.W jeździe miejskiej częste przyśpieszenia i hamowania dają przewagę samochodom lżejszym.

Re: Gripen - supercruise

www.altair.com.pl/start-2406 Tu pisza ze jednak mial makiety uzbrojenia.Wiec waga byla troche mniejsza ale jednak opory aerodynamiczne byly normalbe.

Re: gdzie ci mężczyźni?

Aerodynamiczna sylwetka i duże cycki? To się wyklucza. Wielkie cycki zwiększają opór powietrza.

Re: samolot po utracie skrzydła

andrzejmierzejewski napisał: > Niegracz, > tu nie chodzi o piruet, w którym opór powietrza ma niewielkie znaczenie. Tu jes > t aerodynamika. > . . malo wiesz najpierw cos poczytaj na forum podałem link do badan laboratorium NASA - w tunelu aerodynamicznym badano

bez zensu, jak mawiał nasz Techniczny...

zasłania, gdy znajduje się na wysokości wzroku pilota (stąd popularność górnopłatów zastrzałowych) ale wtedy zasłania akurat bardzo ważny widok do przodu. Natomiast, układ ten wcale nie był doskonały aerodynamicznie. Zastrzały, załamania skrzydła oraz duże wcięcie w skrzydle przy kadłubie zwiększały opory

Re: Jazda w cieniu aerodynamicznym.

% oporu samochodu izolowanego. Poprzedzający praktycznie nie odczuwa wpływu. Od 1,5 długości sytuacja zmienia się: poprzedzający zyskuje na spadku oporu, a doganiający traci Przy separacji równej 1 długości opory obu zrównują się i osiągają ok 90% wartości dla aut izolowanych W skrajnym przypadku

W tym przypadku masz racje,bmc.

Wlasnie o to i chodzi.Dzieki specjalnemu ksztaltu glowicy,na skutek aerodynamicznego oporu( czyli w atmosferze),ona wykonuje dosc gwaltowne ruchy ( ??c?a??? ?o ?y?cy ? ?a??a?y),pozostajac sie przy tym na torze,ktorym zmierza ku celu

Re: nowy crossover/SUV jaki?

- droższe opony, większe opory toczenia i aerodynamiczne masa powodują wyższe zużycie paliwa, część przestrzeni bagażowej jest zabrana z powodu konieczności wpakowania napędu tylnego. 6. Część tych pojazdów posiada na drzwiach koło zapasowe - IMO to porażka klapa bagażnika otwiera się na bok nie do góry a

Re: Samolotowe perpetum mobile

nikodem123: > Siła nośna zależy od prędkości. > Moc silników, która jest potrzebna do utrzymania prędkości nie jest zależna od > ciężaru ładunku lecz od oporów aerodynamicznych, a te są stałe - nie zależnie, > czy samolot ma ładunek, czy też go nie ma ( w ładowni). Dla cięższego

Re: Bardzo dobre rozwiązanie

. Proszę spróbuj przejechać 50 km a tzw. "dwójce" i 50km na "czwórce", a przekona się pan że w pierwszym przypadku zużyje pan dwa razy więcej paliwa. No korzystać ze wzoru na opór aerodynamiczny. Opór aerodynamiczny = 1/391 x Cd x A x V^2 gdzie: 1/391 - liczba powstała z przemnożenia

Zamiast "mundralować" po próżnicy, weź i przedstaw

własną symulację aerodynamiczną - na konkretnych liczbach z uwzględnieniem wszytkich podnoszonych przez siebie zastrzeżeń, będzie materiał do dyskusji. PO PROSTU ZRÓB COŚ A NIE GLĘDŹ JAK POTŁUCZONY, że to nie tak, nie tą ręką, a w ogóle to cośtam. Poza tym opór powietrza przy obrocie raczej duży

Re: Suchoj Super Jet 100 zaginal.

opór aerodynamiczny i umożliwiło dolot do lotniska ( więc lądowano na brzuchu) w przeciwnym wypadku mógł się wmeldować w zabudowania przed lotniskiem w tym stację benzynową. A wtedy...

Re: Schwalbe big apple ?

jak ci wejdą w ramę to bierz szerokie - owszem bedą cieższe i beda stawiać wieksze opory aerodynamiczne ale to nie ma pewnie dla ciebie większego znaczenia. Ale za to szersze opony mają mniejsze opory toczenia przy takim samym ciśnieniu od opon węższych. A komfort jest wyższy. www

Re: Głupie pytania

Która laska jest najbardziej aerodynamiczna? - Ta, która nie stawia żadnego oporu. -- Madohora -- Nikiszowiec

idiota zaczna czytać

, żeby się ślizgał i nie obracał podczas upadku), jest ciężki, nie ma otworów wentylacyjnych bo motocyklista tylko siedzi a wentylacja powodowałaby dodatkowe opory aerodynamiczne i wychłodzenie organizmu. Jedno kask i drugie to "kask", ale oba pracują w skrajnie różny sposób. Kask rowerowy

Re: Arturek Gburek a Konrad w DP

nazywają tu spódnicę) może raczej stawiać opór powietrzu. To jest dość sztywna konstrukcja. Tymczasem u Górnołużyczanek też ma co powiewać (nie mogę znaleźć lepszego zdjęcia, ale przy tych czepeczkach mają z tyłu wstęgi), a czepeczki same w sobie takie są jakby aerodynamiczne bardziej...

Re: MSW Rosji zakupuje bomby lotnicze

adam_al napisał: > > No widac nieznacznie to wpluwalo na wlasciwosci lotne samolotow. > Czyżby? Myślę, że ma duży wpływ na opory, choć latać się z tym da (parafrazując > dowcip - ale co to za latanie). Problemem bomb tego typu konstrukcji jest też > gorsze zachowanie w

Re: moment obrotowy

Mając cięższe obręcze i opony wolniej przyśpieszasz, trochę dalej pojedziesz gdy przestaniesz kręcić na płaskim... Ale utrzymanie prędkości ma związek głównie z oporami (aerodynamicznym i toczenia).

Zmien nick na Merlin

ciala. No i wlasnie - caly twoj wywod jest kolejnym trolowaniem i manipulacja. Mowimy przeciez o sile nosnej a nie o oporze. Jedyne co te dwie sily laczy to fakt, ze sa to sily aerodynamiczne. Maja jednak inne pochodzenie. Miedzy bajki mozesz sobie wstawic zdanie: Możesz sobie z tego wyliczyć

opór powietrza mógł zatrzymać kawałek skrzydłą

wspołcz. oporu 1,2 ( dla piano >..) - otrzymamy zasięg 50,4 m Artymowicz w sych obliczeniach postuluje ze w momencie oderwania koncówka doznaje "kopniecia w górę" a nastepnie ze końcówka obraca się wokól osi wzdłużnej\- nastepnie pisze , że w zwiazku z tym własnie obrotem i zmiennym

Przewazaja jednak wiatry zachodnie.

Zalezy od pory roku i ukladow barycznych nad glowami. Co do wplywu aerodynamicznego oporu na zuzycie paliwa nie trzeba nikogo przekonyac.

Re: po co "odchudzać" rower?

Opór aerodynamiczny nie ma żadnego związku z wagą - obrona tej tezy nie ma najmniejszego sensu.

Re: BMW 5 ActiveHybrid

odważył się podać jakąś daną techniczną przy założeniu jazdy z wiatrem i z górki. Zrobiłem obliczenia dla tego BMW przy 160km/h. Suma mocy oporów toczenia i oporu aerodynamicznego to ok. 65 koni mechanicznych.

Re: Spadek prędkości max - ASO poddaje się

jaki71 napisał: > A czy aby przy prędkości maksymalnej nie występują maksymalne > opory, które silnik musi pokonać? Tak. Maksymalną wartość osiągają wtedy opory aerodynamiczne, toczenia, tarcia na łożyskach, na gładziach silnika, opory wydechu i różnych układów zasilających silnik, poza

Prawdziwe oszczednosci paliwa to zastosowanie

aerodynamicznych owiewek i profili oraz stosowanie optymalnych obrotow silnika i przelozenia w zalezonosci od warunkow skladajacych sie na opory aerodynamiczne oraz opory toczenia, nachylenie toru jazdy. Jesli ktos nie posiada doswiadczenia polaczonego ze zrozumieniem i techniczna intuicja, to

Re: Matura 2011, fizyka i astronomia, poziom pods

7. c 8c 9b. 10.a 11.2 około 3,5 m/s jak dobrze pamietam 11.3 ulozyc cialo rownolegle do kierunku jazdy, lub nie wiem moze zalozyc aerodynamiczny kombinezon w skrocie zmniejszyc powierzchnie na ktora opór powietrza dziala.

Mniejszy docisk nie zwieksza predkosci!

docisk aeorynamiczny, albo niskie opory powietrza. Nie da sie sie zrobic obu parametrow dobrze jednoczesnie, bo one przeciwdzialaja sobie z zasady.

Re: Volvo S60 | Za kierownicą

Robią ludziom wodę z mózgu. To ile samochód pali w niewielkim bardzo stopniu zależy od pojemności silnika, a głównie od tego, ile energii trzeba zużyć na pokonanie oporów toczenia i aerodynamicznych. Ja mam wolnossącą benzynę 4.2 i w powolnej trasie potrafię zejść do 9 litrów. Gdybym zamiast tego

Re: Kolejny ścisły dowód

, opór czołowy, moment skręcający zależny od kąta natarcia). Pan Binienda w swojej słynnej symulacji w ogóle nie uwzględnił tych czynników, dlatego wartość takich pokazów i eksperymentów jest ograniczona do honorarium za prelekcję (+ zwrot kosztów podróży i hotelu). Ty powtarzasz za Biniendą

Re: opony schwalbe

lepiej. Jednyną wadą stosowania grubycgh opon jest wieksza waga i opory aerodynamiczne ale w twoim wypadku nie ma to żadnego znaczenia.

Re: Szybko1

potworski napisał: > faceci mają zbyt dużo owłosienia, które stawia opór > aerodynamiczny. Na moje nieszczęście tych z oporem aerodynamicznym i szorstkością terenu coraz mniej :( Mania depilowania zawitała do facetów :( Ech, kiedy ja tak uwielbiam włochate torsiki i pupcie! -- "

Re: USS Albacore (AGSS-569)

Czy opór aerodynamiczny rzadzi sie tymi samymi prawami co opor hydrodynamiczny? Wiem ze podstawowe zasady rzadzace przepywem gazów wokół przedmiotu sa zblizone, jasli nie takie same jak te rzadzace przeplywem cieczy wokol przedmiotu, ale czy mozna mowic o oporze aerodynamicznym, w przypadku

Re: nie 100 km/h, nie 18 KM, nie przecietny

identyczny. Czyli opory aerodynamiczne Golfa beda przy takiej samej predkosci bardzo bliskie oporom 126p. Jednakze Golf wazy suchy dwa i cwierc razy tyle, co Maluch, a takze porusza sie na znacznie szerszych oponach. Przez co jego opory toczenia beda wieksze. Przy porownywalnych oporach aerodynamicznych

Re: A może byś dokładnie przeczytał pierwszy wpis

skomplikowany - trzeba by jeszcze uwzględnić energię dostarczoną przez silniki i odjąć straty na opory aerodynamiczne co jest dosyć skomplikowane. Energię przy zderzeniu najprościej oszacować przez oszacowanie prędkości w chwili uderzenia w ziemię. Jeżeli przyjmiemy te 280km/h co jak sądzę jest realistyczne to

Re: 5/Prędkość opadania spadochroniarza

ziemskiego i hamowania aerodynamicznego (oporu powietrza). Jednym słowem - przy skoku z 3 oraz 2 kilometrów, maksymalna prędkość opadania będzie ta sama ;) Przy złożonym nogach i rękach (spadania "na głowę") prędkość graniczna wyniesie ok.300 km/h. Baumgartner przekroczył prędkość dźwięku, bo

Re: fakty o strefach 30 km/h

, a głównie to wpływa na zużycie paliwa. Być może, w czasie jazdy poza miastem, gdzie można utrzymywać stałą prędkość, najbardziej ekonomiczna prędkość to koło 60 - 90 km/h (w zależności od silnika), ale w warunki miejskie, są zupełnie inne. I oczywiście adwersarze zapominają o wpływie oporu

Re: Budżetowy Box do 800 zł - Prośba o pomoc

belki bazowe były " pod boksem ", górna pokrywa w Kamei profilowana jest tak, aby stawiała jak najmniejszy opór ( profil boxów Kamei można porównać do najnowszych konstrukcji samochodów - wyższy przód, niższy tył ). Pozdrawiam.

Re: zeby bylo tak jak chce devulot

Ktos podawal tu kiedys wykres momentu na kolach na poszczegolnych biegach, sporzadzonego na podstawie momentu silnika razy calkowite przelozenie. Ale na dole byly podane opory toczenia, opory przekazania napedu, i opory aerodynamiczne w funkcji predkosci. To byla najciekawsza czesc tego wykresu

Re: sieci przeciwtorpedowe na pływającym okręcie

> 2) OPÓR AERODYNAMICZNY hydrodynamiczny ;-) > zapalnik magnetyczne do torped > (jak ja to rozumiem) były po to, by uruchomić eksplozję > gdyby atakowany okręt zrobił unik > i torpeda przepływała wzdłuż kadłuba A także, jeśli nie głównie aby spowodować jej eksplozją pod kadłubem

Re: liczymy

ofiara_systemu napisał: > bieże i ty chcesz kogoś odsyłać do szkoły? > 16 MW mocy elektrycznej drobiazg pozbawiony znaczenia. równie dobrze można tyle zaoszczędzić zmniejszając opory aerodynamiczne przez umycie samochodu. -- she's got everything she needs, she's an artist, she don

Re: Nowy bolid Audi na 24h Le Mans

zakretu nie ma nic do powiedzenia (to jest fakty i ignoratom pokazujemy to na zawodach autokrosowych). Jego rola sie ogranicza do prostej. A tam aerodynamika takie go pojazdu to opory typu betonowej sciany. Warto postudiowac czasopisma z zakresu aerodynamiki wyscigowej jak Bernoulli. To nie tylko teoria

Re: Czy bagażnik dachowy(box) zwiększa zużycie pa

podobny, a dla wartości które podałeś, aerodynamiczny opór boxa musiałby być prawie taki sam jak aerodynamiczny opór samochodu.

Re: sieci przeciwtorpedowe na pływającym okręcie

wladca_pierscienii napisał: > maxikasek napisał: > > > > 2) OPÓR AERODYNAMICZNY > > hydrodynamiczny ;-) > > brakowało mi tego słowa > > ale ogólnie zasada opływowowści jest taka sama > Pomyłka naprawdę niewielka. Zarówno aerodynamika, jak i

Re: neutrina nie mają z tym nic wspólnego

Przecież nie rozkręcisz ręcznie karuzeli nawet do prędkości 100 km/h, choćbyś rok rozkręcał i z zerowymi oporami tarcia. A ktora to regula fizyki klasycznej zabrania nieograniczonego zwiekszania predkosci, przy braku oporow ruchu? Niedawno byl w GW artykul o gosciu smigajacym na zmodyfikowanym

Re: Spadek prędkości max - ASO poddaje się

sniperslaststand napisał: > Tak. Maksymalną wartość osiągają wtedy opory aerodynamiczne, toczenia, tarcia n > a łożyskach, na gładziach silnika, opory wydechu i różnych układów zasilających > silnik, poza zapewne układem dolotowym (z powodu pełnego otwarcia przepustnicy > ). taaak

Re: Honda Insight ostatecznie

ziom: Minimalizacja oporu nie jest niczym dobrym, czego dobrym przykładem jest hammer h2 mający mniejszy opór aerodynamiczny niż bolid F1. Poza tym jakoś inne auta mogą dobrze wyglądać i być funkcjonalne.

DynaDrive

osi przechodzących przez całą platformę. Według Shimano takie rozwiązanie zmniejszało opory aerodynamiczne i zwiększało efektywność pedałowania dzięki umieszczeniu stóp w osi obrotu pedałów.

Pocisk podkalibrowy

energii lecącego pocisku w czasie penetracji atakowanego pancerza rozpryskiwanie się i samozapłon we wnętrzu zaatakowanego czołgu (zubożony uran) małe opory aerodynamiczne w czasie lotu Z uwagi na wysoką prędkość i mały przekrój, pociski podkalibrowe mają tendencję do odbijania się od pancerzy

Hamulec V-brake

się powszechnie w rowerach szosowych, głównie ze względu na zbyt dużą moc takich hamulców. Nie bez znaczenia jest także efekt rozpierania widełek ramy i zwiększone opory aerodynamiczne.

Romet Wigry

. Mocne obręcze kół, odporne na wygięcie (i jego efekt – tzw. "bicie" podczas jazdy) Stosunkowo lekka konstrukcja (dzięki tylko jednej rurze ramowej łączącej tył i przód roweru oraz dzięki małym kołom). Małe opory aerodynamiczne opon i małe opory toczenia (dzięki dużo gładszemu bieżnikowi

Jazda drużynowa na czas

drużynowa wygląda w ten sposób, że kolarze jadą jeden za drugim, bądź tworzą specjalny układ, tzw. podwójny wachlarz, co daje całej drużynie mniejsze opory aerodynamiczne. Główną zasadą w czasówkach drużynowych jest to, że na metę musi dojechać co najmniej pięciu kolarzy z drużyny (dotyczy Tour de France

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Zdjęcia - opory aerodynamiczne